Isnin, 12 Mac 2012

Bantu tingkat pendidikan negara

Oleh Badrul Hizar Ab Jabar
bhizar@bharian.com.my
2012/03/12

MOHD SANI Jantan     menjulang   Piala Pusingan Golf Amal 1Malaysia  yang disampaikan   Muhyiddin   pada Majlis Golf Amal  1Malaysia Alumni dan PIBG Sekolah Tinggi Muar di A'Famosa Resort, dekat  Alor Gajah, semalam.
MOHD SANI Jantan menjulang Piala Pusingan Golf Amal 1Malaysia yang disampaikan Muhyiddin pada Majlis Golf Amal 1Malaysia Alumni dan PIBG Sekolah Tinggi Muar di A'Famosa Resort, dekat Alor Gajah, semalam.
TPM minta pihak berkaitan beri idea terbaik lahirkan modal insan berkualiti

ALOR GAJAH: Tan Sri Muhyiddin Yassin mengajak semua pihak yang terbabit dalam bidang pendidikan termasuk guru, bekas guru, alumni sekolah, ibu bapa dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) memberi idea atau pandangan terbaik masing-masing dalam membantu meningkatkan sistem pendidikan negara.

Timbalan Perdana Menteri berkata, pendapat semua pihak terbabit diperlukan Kementerian Pelajaran untuk melahirkan modal insan berkualiti pada masa depan.
Sehubungan itu, katanya kementerian menganjurkan program Sesi Dialog Pendidikan Kebangsaan (SDPK) di seluruh negara, bulan depan bagi membolehkan buah fikiran mereka dikumpulkan.

"Kerajaan ingin mengajak semua yang terbabit dalam bidang pendidikan supaya memberi idea dan cadangan bernas, selain cara bagaimana untuk memperbaiki dan meningkatkan tahap pendidikan di negara ini pada masa akan datang.

“Justeru, kita (Kementerian Pelajaran) akan mengadakan road show di seluruh negara untuk mengadakan sesi dialog dengan mereka,” katanya pada Majlis Golf Amal 1Malaysia Alumni dan PIBG Sekolah Tinggi Muar di A'Famosa Resort, dekat sini, semalam.

Pada majlis itu, Yayasan Golf Amal Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMYCF) menyampaikan sumbangan sebanyak RM30,000 manakala Leong Hup Holdings, RM24,000 dan Maha Persada Group Sdn Bhd, RM20,000 kepada alumni sekolah berkenaan.
TSMYCF diwakili ahli majlisnya, Datuk Haris Ismail, manakala Leong Hup Holdings, Pengerusinya, Tan Sri Francis Lau dan Maha Persada Group Sdn Bhd oleh Pengarah Urusannya, Datuk Yusuf Abu Bakar.

Hadir sama, Yang di-Pertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakob.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan sebelum ini memutuskan untuk mengkaji semula sistem pendidikan negara, meskipun sejak berpuluh tahun lalu berjaya melaksanakan dengan jayanya.

Beliau berkata, proses merealisasikan usaha itu dimulakan di peringkat kementerian dengan satu pasukan pakar ditubuhkan mengkaji semua aspek sistem pendidikan negara.

“Disebabkan situasi global yang lebih kompetitif, negara memerlukan masa depan lebih terjamin menerusi usaha melahirkan modal insan berkualiti. Kita percaya bahawa ada keperluan untuk kita melihat semula sistem pendidikan kita.

“Apa yang dilakukan selama ini, dan bagaimana hendak kita menentukan penambahbaikan supaya dalam tempoh beberapa tahun akan datang, kita dapat menggunakan sistem ini (pendidikan) bagi melahirkan modal insan lebih berkualiti,” katanya.

Muhyiddin berkata, usaha untuk memperkukuhkan bidang pendidikan negara memerlukan sokongan masyarakat yang sekali gus berperanan mendokong institusi terbabit.

“Dalam usaha sebegini, perkara utama adalah memperkukuhkan bidang pendidikan dan bagaimana peranan masyarakat untuk mendokong institusi ini.

“Sebab itulah, usaha yang kita adakan pada hari ini (Golf Amal) adalah sebagai satu daripada inisiatif iaitu sumbangan daripada ibu bapa, pendokong dan alumni bagi sesebuah sekolah mencapai kejayaan lebih tinggi,” katanya.

Berita Harian Online: 12 Mac 2012

Tiada ulasan: