Rabu, 28 Mac 2012

Tambah guru kaunseling

“PERANAN guru kaunseling besar. Mereka bukan saja membimbing pelajar supaya tidak tercicir dalam pendidikan, malah memahami hala tuju kerjaya pada masa depan,” kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi di Dewan Rakyat, semalam.

Beliau berkata, bidang tugas guru kaunseling pula meliputi empat aspek iaitu pembangunan dan pengembangan sahsiah diri, peningkatan disiplin, pendidikan kerjaya, serta psikososial dan kesejahteraan mental pelajar.


Sehubungan itu, Kementerian Pelajaran Malaysia menyasarkan setiap guru kaunseling di sekolah memberi kaunseling kepada lima pelajar secara individu atau lapan hingga 10 pelajar bagi satu kumpulan setiap minggu.

“Ia selaras dengan petunjuk prestasi utama (KPI) yang perlu dicapai setiap guru untuk meningkatkan bilangan pelajar yang perlu diberi kaunseling,” katanya menjawab soalan tambahan Datuk Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang) di Dewan Rakyat, semalam.


Mengulas isu keciciran pelajar dari peringkat sekolah hingga universiti, Dr Mohd Puad berkata, sebenarnya berlaku intervensi iaitu pelajar melanjutkan pelajaran mengikut hala tuju kerjaya, antara lain memasuki pusat kemahiran, kolej matrikulasi serta kolej komuniti.


Mengenai masalah disiplin pelajar yang berkaitan peranan guru kaunseling, Dr Mohd Puad berkata, kadar gejala itu merosot kepada 2.06 peratus pada 2009 dan 2010 berbanding 2.10 peratus pada 2007, sebelum menurun lagi kepada 2.05 peratus tahun lalu.

Terdahulu ketika menjawab pertanyaan asal Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri (BN-Kuala Nerus), beliau berkata, sehingga 30 Januari lalu, 9,713 guru kaunseling di seluruh negara iaitu 4,033 di sekolah rendah dan 5,680 lagi sekolah menengah.


Menurutnya, nisbah guru kaunseling sepenuh masa (GKSM) ialah seorang GKSM bagi 350 hingga 850 pelajar di sekolah rendah dan seorang GKSM bagi 500 pelajar di sekolah menengah.

“Kementerian bercadang mengurangkan nisbah ini kepada sekurang-kurangnya seorang guru kaunseling bagi 300 pelajar.


“Kita sudah mengemukakan kertas cadangan itu kepada Bahagian Sumber Manusia, tetapi belum ada keputusan kerana ini membabitkan soal perjawatan dan faktor kewangan,” katanya.

myMetro: 28 Mac 2012

Tiada ulasan: