Sabtu, 31 Mac 2012

Sekolah Cina, Tamil tidak dipinggir

KUALA PILAH 30 Mac – Kementerian Pelajaran mengulangi ketegasan tidak pernah meminggirkan mana-mana Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) sebaliknya sentiasa berusaha untuk menangani segala isu yang timbul dengan cara terbaik.

Timbalan Menterinya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi menjelaskan, pihak kementerian telah melaksanakan pelbagai cara termasuk menyediakan guru berkelayakan di kedua- dua sekolah berkenaan menerusi penyelesaian jangka pendek dan panjang.

‘‘Kita memanggil semua pihak untuk memberikan pandangan termasuk Persatuan Jawatankuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia (Dong Zong), mereka tidak perlu mengadakan demonstrasi kerana kita telah mengemukakan penyelesaian.

‘‘Penyelesaian kita dari segi jangka masa pendek adalah dengan melantik guru interim mengisi kekurangan guru sama ada di SJKC atau SJKT, selain kita telah pun beritahu kita akan laksanakan Program Intervensi Tambah Opsyen (PITO).

‘‘Sementara jangka panjang pula, kita akan cuba mengatasi kekurangan guru di sekolah terbabit yang mana Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) bersetuju untuk terima guru sementara yang memegang Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), namun ia tidak mencukupi,” katanya.

Mohd. Puad berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Penutupan Perkhemahan Integrasi Pasukan Badan Beruniform Agensi Bukan Kerajaan Sekolah Menengah Peringkat Negeri dan Perasmian Surau Kem Rimba Ilmu di Kampung Terusan dekat sini hari ini.

Dalam perkembangan lain, Mohd. Puad yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO meminta Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjawab tuduhan salah guna kuasa dan kronisme oleh pengendali portal Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin melalui sesi debat.

Tegas beliau, terlalu banyak isu dan tuduhan dilontarkan oleh Raja Petra dilaporkan dalam Malaysia Today yang memerlukan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu menjelaskannya termasuk isu saman Bank Hong Leong melibatkan perjanjian kemudahan pinjaman bersindiket berjumlah RM445 juta, kira-kira 14 tahun lalu.

‘‘Beliau seringkali menuduh kerajaan mengamalkan kronisme dan ketelusan. Jadi apabila tuduhan ini dikeluarkan oleh Raja Petra, Anwar perlu menjawabnya dengan cara gentlemen dan tidak perlulah hendak berdebat dengan Perdana Menteri sedangkan banyak lagi isu yang beliau perlu jawab.

‘‘Pada saya ia jelas membuktikan kronisme dan salah guna kuasa berlaku semasa Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Dan ini amat serius kerana melibatkan kepentingan peribadi dan keselamatan negara,” katanya.

Utusan Malaysia Online: 31 Mac 2012

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SJKC/T lah yg paling beruntung.... Bantuan kerajaan PR pun dpt(Selangor), bantuan Kjaan Perseketuan pun dpt.
Yg rugi ialah SK...tak berani nak ambil bantuan drp kjaan PR. GB takut..