Rabu, 7 Mac 2012

52 guru sertai Kem Bahasa Jepun empat hari

Oleh Mohd Feroz Abu Bakar
feroz@bharian.com.my
2012/03/07

SERAMAI 52 guru dari seluruh negara mengikuti Kem Bahasa Jepun selama empat hari di Institut Perguruan Bahasa Antarabangsa (IPBA) Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Penyelaras kem itu, Dr Mohd Ghazali Taib, berkata program bertujuan melengkapkan guru Bahasa Jepun itu dengan kemahiran baru untuk diterapkan di sekolah masing-masing.
Katanya, kem itu mendedahkan peserta dengan situasi berbahasa Jepun sepenuhnya terutama dengan penutur jati bahasa berkenaan.
“Kami menjemput 10 rakyat Jepun yang tinggal di negara ini dan bertindak sebagai sukarelawan untuk menyertai pelbagai kegiatan sepanjang program,” katanya ketika ditemui di kampus IPBA, di Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Majlis penutup kem berkenaan disempurnakan Timbalan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran, Sukeman Suradi.

Hadir sama Timbalan Pengarah Yayasan Jepun Kuala Lumpur (JFKL), Isogaya Hiroyuki dan Pengarah IPBA, Raja Azizah Hanim Raja Abdul Aziz.

Mohd Ghazali berkata, semua peserta kem berkenaan adalah guru Bahasa Jepun di sekolah berasrama penuh dan sekolah harian.
Selain berkomunikasi, beliau berkata, peserta juga didedahkan dengan aktiviti seperti memasak makanan Jepun dan tarian Jepun yang boleh dijadikan kegiatan bersama pelajar.

Sementara itu, Sukeman dalam ucapannya berkata, Kementerian Pelajaran menyambut baik kerjasama JFKL dalam menjayakan program berkenaan termasuk menempatkan empat pensyarah dan 10 sukarelawan, iaitu penutur jati.

Katanya, kem seperti itu akan meningkatkan kualiti guru Bahasa Jepun dan menarik minat lebih ramai pelajar untuk mengikuti subjek berkenaan.

“Saya percaya guru yang sudah mengikuti kem ini lebih bersemangat mengajar bahasa Jepun dengan pelbagai kegiatan baru untuk dilakukan dengan pelajar masing-masing,” katanya.

Berita Harian Online: 7 Mac 2012

Tiada ulasan: