Jumaat, 23 September 2011

Kementerian yakin capaian program EduwebTV meningkat

2011/09/23

KEMENTERIAN Pelajaran mensasarkan program EduwebTV mencapai peningkatan 50 peratus capaian (internet) dari rumah menjelang akhir tahun ini menerusi pemberian komputer riba 1Malaysia kepada pelajar.

Timbalan Menterinya, Datuk Dr Mohd Fuad Zarkashi, berkata program EduwebTV yang diperkenalkan kementerian itu pada 1 Mac 2008 bertujuan melahirkan generasi celik IT mempunyai purata 500,000 capaian sebulan dengan 33 peratus daripadanya dari rumah.
Beliau berkata, golongan pelajar yang menerima komputer riba 1Malaysia digalak menggunakan kemudahan dengan melayari program EduwebTV. Pelajaran itu memberi kesan dalam membantu pelajar meneruskan pelajaran dari rumah masing-masing.
“Sejajar objektif kerajaan memberikan komputer riba berkenaan, diharap pelajar boleh memanfaatkannya untuk kemudahan pembelajaran dengan mengikuti program EduwebTV yang mempunyai lapan saluran dan 3,185 rancangan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis penyerahan 667 unit komputer riba 1Malaysia kepada 12 buah sekolah di Parlimen Kapar, di Klang, Selangor, baru-baru ini.

Puad berkata, antara rancangan yang boleh diikuti menerusi EduwebTV ialah Berita Pendidikan (Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia), Rancangan Akademik, Rencana, Wawancara, kurikulum, Interaktif dan siaran langsung arkib.

Sementara itu, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Kapar Indah, Muhammad Amirul Hizmi Adnan, 15, berkata, pemberian itu sangat bermakna memandangkan dia akan menghadapi Penilaian Menengah Rendah (PMR) tidak lama lagi.
Katanya, pelbagai cara boleh dilakukan untuk memantapkan persediaan menghadapi PMR dengan adanya kemudahan itu. Proses belajar menjadi lebih mudah termasuklah bertukar-tukar soalan peperiksaan dengan rakan seluruh negara secara maya.

S Ranjini, 19, dari SMK Tinggi Klang, berkata kemudahan komputer riba itu memudahkannya mendapat maklumat terkini sebagai persediaan menghadapi Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia, akhir tahun ini.

Berita Harian Online: 23 September 2011

Tiada ulasan: