Isnin, 19 September 2011

Sekolah Berasrama Penuh perlu selaras hukuman pelajar

2011/09/19

SAYA berpendapat tindakan mengenakan hukuman ke atas pelajar di Sekolah Berasrama Penuh (SBP) perlu diselaraskan kerana kini wujud ketidakseragaman dalam tindakan dikenakan terhadap pihak yang melakukan kesalahan.

Pelajar yang bersalah diarah keluar daripada asrama, dikenakan tindakan buang sekolah dan ada hanya digantung persekolahan.
Tindakan mengenakan hukuman itu adalah tanggungjawab pengurusan sekolah terbabit, namun SBP perlu memberi perhatian jenis kesalahan yang dikategorikan. Baru-baru ini pengawas Tingkatan Lima dipertanggungjawabkan menjaga pelajar Tingkatan Satu di asrama SBP mengambil tindakan memukul dan membuang pakaian mereka.

Perbuatan disedari waris dari sekolah itu dan maklumat mengenainya juga sampai ke pengetahuan SBP. Namun selepas ibu bapa pelajar berkenaan menghubungi pihak SBP, mereka dimaklumkan pengawas terbabit digantung persekolahan seminggu.

Sementara tindakan terhadap pelajar yang dipukul terletak dalam bidang kuasa pengetua sekolah terbabit. Situasi itu bagaimanapun berbeza dengan sekolah lain di mana pelajar yang menjentik hidung dan melakukan kesalahan lain dibuang sekolah.

Pelajar yang mengalami trauma dan takut untuk bersekolah selepas kejadian dipukul, sukar pula mendapat kelulusan dipindahkan ke SBP lain atas alasan ia adalah peraturan yang ditetapkan.
Saya berharap pihak SBP dapat bertindak dengan adil dan sekiranya peraturan hendak dikuatkuasakan, ia hendaklah meliputi semua pihak termasuk guru, pengawas dan guru.

Tindakan ini difikir perlu kerana pelajar yang mengalami trauma itu terpaksa ditukarkan ke sekolah harian biasa walaupun tidak bersalah.

SAMSUDIN,
Alor Setar

Berita Harian Online: 19 September 2011

Tiada ulasan: