Jumaat, 3 Februari 2012

Lambakan 13,000 guru Sains, Matematik

Oleh Mohd Azrone Sarabatin
azrone@bharian.com.my
2012/02/03

Pendidik mula terima kesan kekurangan pelajar sehingga terpaksa mengajar subjek lain

TANJUNG MALIM: Seramai 13,000 graduan mengajar Sains dan Matematik di seluruh negara mula menerima kesan penurunan pelajar mengambil jurusan sains sehingga ada yang terpaksa mengikuti latihan semula subjek lain.
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata Kementerian Pelajaran perlu menghantar graduan ke universiti untuk dilatih kemahiran baru bagi mengelak berlaku pengangguran.
“Kalau kita hantar mereka ke sekolah untuk mengajar Sains dan Matematik sedangkan pelajar tidak berminat, keadaan itu tidak wajar,” katanya pada sidang media selepas melawat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), di sini semalam.

Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Prof Datuk Rujhan Mustafa dan Pengerusi Lembaga Pengarah UPSI, Tan Sri Abi Musa Assari Mohamed Nor.

Mohamed Khaled mengulas taklimat Naib Canselor UPSI, Prof Datuk Dr Zakaria Kasa yang berkata, berlaku lambakan 13,000 graduan Sains dan Matematik seluruh negara yang dihantar ke universiti itu untuk latihan semula.

Turut menyumbang masalah ialah perubahan dasar persaraan wajib penjawat awam daripada 58 tahun kepada 60 tahun.
Bagaimanapun, Zakaria berkata, masalah itu tidak berlaku di UPSI berikutan usahanya menawarkan subjek minor seperti Sejarah kepada pelajar jurusan Sains dan Matematik bagi mengelak berlaku pembaziran tenaga pengajar.

Sebelum ini, akhbar ini melaporkan guru opsyen Matematik dan Sains terpaksa mengajar pelbagai subjek lain, termasuk Pendidikan Jasmani dan Pengetahuan Agama Islam berikutan lebihan guru di sekolah di seluruh negara.

Mohamed Khaled pada amanat tahun barunya dilaporkan berkata, sejak 2007, peratus pelajar mengambil jurusan sains menurun sehingga 29 peratus tahun ini.

Keadaan itu berterusan ke peringkat universiti, jika berlanjutan boleh membantutkan usaha meningkatkan inovasi teknologi ke arah transformasi ekonomi negara maju berpendapatan tinggi.

Dalam perkembangan berkaitan, Mohamed Khaled berkata, pihaknya bangga UPSI muncul universiti pertama menubuhkan sekolah makmal yang menempatkan sekolah bermula prasekolah sehingga Tingkatan Enam Atas di kawasan universiti.

Katanya, ketika ini 70 murid berpeluang mengikuti sesi belajar peringkat prasekolah dan pengambilan pertama murid Tahun Satu bermula sesi pengajian tahun depan, membabitkan 50 murid yang dibahagikan kepada dua kelas.

Katanya, pelaksanaan sekolah makmal ini adalah secara berperingkat dan apabila dilaksanakan sepenuhnya kemasukan keseluruhan pelajar adalah 600 orang.

Berita Harian Online: 3 Februari 2012

1 ulasan:

Guru sains @ matematik berkata...

lambakan guru sains dan matematik tidak akan berlaku sekiranya semua Pengetua sekolah menengah mengamalkan nisbah 60:40 seperti yang disarankan oleh mantan Perdana Menteri dahulu Ybhg. Tun Mahathir, dimana 60 adalah bagi aliran sains dan 40 adalah aliran sastera. Tapi apa yg berlaku di sekolah ialah kelas-kelas sains yang dibuka terlalu kurang malah ada sekolah langsung tidak ada aliran sains.

sistem pendidikan sekolah yang hanya memberikan peluang kepada pelajar pintar masuk kelas sains dan memasukkan pelajar sederhana di kelas sastera juga adalah penyebab kepada lambakan guru sains dan matematik.

Kementerian pelajaran patut membuat penegasan bahawa sekolah-sekolah menengah wajib menawarkan sekurang-kurangnya 3 kelas sains di setiap sekolah harian seluruh negara

Kementerian pengajian Tinggi juga patut bekerjasama dengan kementerian Pelajaran bagi memastikan tenaga sumber manusia yang dikeluarkan di universiti sejajar dengan keperluan negara. Bukan macam sekrang main hentam sahaja yang penting pelajar bayar duit pengajian.

Masalah yang paling ketara ialah Universiti menawarkan subjek sains dan matematik tapi dalam masa yang sama juga institiusi perguruan di malaysia menawarkan program yang sama sedangkan keperluan dalam negara adalah terhad

Dua kementerian masing-masing dengan gaya tersendiri..

Akhirnya ada pelajar universiti yang sepatutnya bakal jadi guru tapi tidak jadi guru malah menjadi penganggur tidak terhormat kerana Kementerian Pelajaran tetap mempastikan semua bakal-bakal guru yang sedang berkursus di institiusi perguruan yang dimiliki oleh Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil tempat kekosongan guru di sekolah-sekolah seluruh negara.