KEPUTUSAN Kementerian Pelajaran untuk melaksanakan sistem penilaian baru bagi murid sekolah rendah mulai 2010 seperti diumumkan oleh Ketua Pengarahnya, Datuk Alimuddin Mohd Dom, kelmarin membuktikan bahawa kerajaan benar-benar serius mahu mengubah sistem penilaian berasaskan peperiksaan kepada sistem penilaian prestasi berasaskan sekolah yang lebih menyeluruh. Jika semuanya berjalan mengikut jadual bermakna mulai 2015, prestasi murid tidak lagi dinilai sepenuhnya berdasarkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) seperti sekarang, sebaliknya peperiksaan itu hanya mewakili kira-kira 30 peratus daripada markah penuh yang akan digabungkan dengan empat lagi penilaian lain iaitu psikometrik (kecenderungan dan sikap), kokurikulum, peperiksaan sekolah dan peperiksaan kementerian. Kita yakin pengenalan sistem baru itu mampu memperkasakan pendidikan dengan tujuan mengembalikan pendidikan sebagai wadah membentuk insan berpengetahuan dan berakhlak. Ia juga lebih relevan dengan keperluan negara kepada modal insan, yang bukan saja mampu melahirkan murid berketerampilan dan berilmu pengetahuan, malah memiliki sahsiah tinggi, berakhlak mulia, kreatif, berani melakukan perubahan dan menghadapi cabaran. Buat masa ini, penilaian berasaskan sekolah tidak menyeluruh dan hanya meliputi beberapa mata pelajaran seperti kerja kursus Ujian Perkara Asas Fardu Ain (Pafa), Penilaian Kerja Amali (Peka) serta Ujian Lisan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Kita yakin dengan sistem baru itu, peluang untuk menjana kecemerlangan akan lebih terbuka dan tidak terhad kepada kategori murid cemerlang akademik semata-mata tetapi juga termasuk murid yang cenderung kepada bidang kemahiran lain dan aktif kokurikulum.
Bagaimanapun, seperti dinyatakan Alimuddin memang ada pihak yang kurang bersetuju jika sistem baru melaksanakan peperiksaan seragam seawal Tahun Satu. Cadangan itu tidak selari dengan matlamat sistem baru yang bertujuan untuk mengurangkan peperiksaan. Lagi pun, dalam sistem yang ada sekarang, peperiksaan awam yang dikendalikan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) hanya diduduki apabila seseorang murid berada di Tahun Enam. Jika ini berlaku, kita bimbang matlamat untuk mengurangkan tekanan ke atas murid kesan daripada sistem yang terlalu berorientasikan peperiksaan tidak akan tercapai, sebaliknya mereka akan berasa lebih tertekan kerana harus membuat persediaan setiap tahun sehingga ke Tahun Enam. Oleh itu, latihan guru harus disemak semula supaya ia lebih relevan dengan peranan mereka yang bukan sekadar mengajar di kelas, tetapi perlu menilai pelbagai aspek kemahiran lain yang dimiliki pelajar. Walaupun sistem ini memberi kuasa kepada pihak sekolah dan guru menjalankan sendiri penilaian terhadap muridnya, kementerian harus mengeluarkan garis panduan bagi menyeragamkan cara pelaksanaannya.
Berita Harian Online: 16 September 2008
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan