Sabtu, 31 Julai 2010

Guru perlu bijak imbangi kepentingan politik, murid

Oleh Ridzuan Yop dan Ratinawati Rasidi
rencanabh@bharian.com.my
2010/07/31

Kebenaran aktif dalam parti suatu amanah, tanggungjawab bimbing rakyat laksana hak demokrasi

KEPUTUSAN membenarkan guru kembali terbabit dalam politik tentunya sudah diperhalusi oleh kerajaan kerana banyak implikasi yang mungkin timbul daripada kebenaran itu.

Memang ada kebimbangan di kalangan beberapa pihak, termasuk ibu bapa sejauh mana guru yang menyertai politik dapat mengimbangi tugas hakiki mereka sebagai pendidik dan pada masa sama memegang jawatan dalam parti.
Guru yang dibenarkan terbabit adalah pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah Gred DG41 hingga DG48 yang sebelum ini dihalang melalui Peraturan 21(2) Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

Hanya selepas 17 tahun, mereka dibenarkan kembali terbabit dalam politik. Adakah keadaan politik semasa menyebabkan kerajaan membuat keputusan sedemikian atau hakikatnya memang dalam kalangan guru memang ramai yang berpotensi menjadi ahli politik berwibawa dan memiliki integriti sesuai dengan profesion mereka.

Pembabitan guru dalam arena politik tanah air bukanlah sesuatu yang baru, terutama sebelum merdeka. Mereka adalah pemimpin peringkat akar umbi yang berpengaruh dan dihormati di semua peringkat dan pandangan mereka sentiasa diambil kira ketika itu.

Dengan perubahan suasana politik yang semakin mencabar, adakah profesion perguruan dapat memastikan kelangsungan politik golongan pendidik? Apatah lagi dalam masyarakat yang semakin kompleks seperti Malaysia dengan kehendak rakyat yang pelbagai dan tidak terbatas.
Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan, berkata pembabitan guru dalam dunia politik terutama yang memiliki ijazah sudah lama dibincang dalam kesatuan itu dan sudah sampai masa mereka dibenarkan menyertainya secara aktif.

Beliau berkata, sebelum ini memang ada golongan pendidik dan pegawai dalam kumpulan sokongan yang terbabit dalam politik, tetapi bukan guru dalam kategori DG41 hingga DG48 seperti yang diumumkan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan, baru-baru ini.

“Kenapa tidak boleh guru berijazah menceburi bidang politik? Sebelum ini sudah lama kumpulan sokongan dalam bidang pendidikan terbabit dalam politik dan tidak ada sebarang masalah besar berlaku,” katanya.

Hashim berkata, guru dalam kategori itu berkelulusan tinggi serta memiliki ijazah dan mereka mempunyai banyak idea yang boleh diketengahkan untuk membantu parti politik yang mereka wakili, terutama dalam aspek kemasyarakatan sesuai dengan kedudukan mereka sebagai pendidik.

Katanya, pembabitan guru dalam bidang politik bukan perkara baru, memang ada guru yang bergiat aktif dalam politik tetapi dibuat secara diam-diam berikutan peraturan yang dikenakan terhadap mereka.

Langkah itu membuka peluang kepada mereka bertanding, dilantik atau memegang sebarang jawatan dalam parti politik, berkuat kuasa Ahad ini.

Ketika ini, hanya pegawai dalam kumpulan sokongan yang boleh bertanding atau memegang jawatan atau dilantik memegang jawatan dalam parti.

Dengan kelonggaran ini, 140,000 guru kini dibenarkan aktif semula dalam politik iaitu satu jumlah yang agak besar.

Sehubungan itu, Hashim berkata, dalam apa jua keadaan, guru ini perlu mengekalkan integriti mereka, kerana suasana semasa politik negara semakin mencabar terutama wujudnya politik wang dan pertandingan merebut jawatan yang ada kalanya keterlaluan.

“Namun, saya percaya akan keikhlasan golongan guru ini. Berdasarkan profesyen mereka yang dihormati, setiap guru yang menyertai politik dapat menghindari gejala itu dan seterusnya menyumbang tenaga mereka kepada negara,” katanya.

Presiden Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG) Kebangsaan, Prof Madya Datuk Mohd Ali Hassan berpendapat tidak ada salahnya guru bergiat aktif dalam bidang politik.

Beliau berasakan ia adalah hak individu dan semua orang boleh terbabit dalam bidang politik, termasuk guru.

"Guru DG41 hingga DG 48 adalah tenaga profesional yang mempunyai kemahiran dan kepakaran masing-masing. Tenaga mereka sepatutnya disatukan dalam arus pembangunan negara. Rugi jika tidak digunakan,” tegas beliau.

Mereka juga adalah pemimpin dan pengurus terlatih, sudah pasti kepakaran mereka ini adalah aset dan menjadi keperluan kepada organisasi setempat.

Pembabitan mereka juga dilihat mampu menambah baik interaksi dengan masyarakat.

“Tahap profesionalisme mereka juga mampu ditingkatkan tambahan mereka adalah golongan yang paling dekat dengan ilmu. Mereka mencerna dan seterusnya menyampaikannya kepada anak bangsa.

“Guru seharusnya dibenarkan menyertai politik. Ramai rakan sebaya mereka dari sektor lain berkecimpung dalam politik,” katanya.

Malah, kalau disingkap sejarah kemerdekaan negara, guru adalah golongan yang banyak menyumbangkan bakti demi memastikan negara bebas daripada penjajah.

Sebagai golongan terpelajar pada ketika itu, mereka mengetahui keadaan semasa dan mereka adalah antara kumpulan yang sedar mengenai perlunya rakyat untuk membebaskan diri daripada cengkaman penjajah.

Mohd Ali berkata, guru hendaklah dibenarkan mengisi ruang kemerdekaan, termasuk melalui saluran politik dan mereka tidak patut dihalang kerana golongan pendidik inilah yang banyak berjasa dan terbabit secara langsung dengan usaha memerdekakan negara.

Namun begitu, beliau mengharapkan guru bijak memisahkan antara tugas politik dengan mendidik anak bangsa dan tidak terbawa-bawa semangat berpolitik ketika melaksanakan tugas mendidik.

“Mereka perlu bijak mengimbangkan tugas serta masa agar tidak terjejas kredibiliti mereka sebagai pendidik anak bangsa yang diamanah,” katanya.

Beliau juga mahu Kementerian Pelajaran memantau dan membuat penilaian sama ada pembabitan mereka dalam politik tidak membebankan diri atau memberi tekanan sehingga menjejaskan tugas hakiki mereka.

“Pada peringkat awal ini terutama dalam tempoh tiga hingga lima tahun mereka seharusnya diawasi.

“Pemantauan perlu dibuat kerana jika didapati membeban dan menjejaskan kredibiliti perguruan, kebenaran itu patut dipertimbangkan semula.

“Secara peribadi saya melihat pembabitan guru mampu membantu generasi muda yang tidak mendaftar sebagai pemilih dapat ditarik untuk mendaftar.

“Kepakaran serta kemahiran menyampaikan maklumat yang mereka miliki juga mampu membantu rakyat memahami tanggungjawab sebagai pemilih,” katanya.

Berita Harian Online: 31 Julai 2010

Tiada ulasan: