Isnin, 18 Julai 2011

31 Sekolah Kluster Terpilih Sekolah Berprestasi Tinggi

KUALA NERANG, 17 Julai (Bernama) -- Sebanyak 31 daripada 152 sekolah yang diiktiraf sebagai Sekolah Kluster Kecemerlangan (SKK) terpilih sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi, kata Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia Datuk Abd Ghafar Mahmud.

Dalam teks ucapannya yang disampaikan oleh Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan, Rosland (ulang: Rosland) Hussein, beliau berkata kejayaan itu menunjukkan SKK sentiasa melonjakkan kecemerlangannya di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

"SKK juga telah mencipta pelbagai kejayaan dalam bidang akademik dan ko-kurikulum di peringkat kebangsaan dan antarabangsa apabila terdapat pelajar yang menyertai International Competition & Assessments far School (ICAS) di Australia dan berjaya mendapat pengiktirafan Highly Commended dan High Distinctions," katanya pada Majlis Penutup Karnival SKK Zon Utara di sini hari ini.

Katanya, bagi bidang kebitaraan ko-kurikulum pula, SKK telah berjaya menempa nama di peringkat antarabangsa dan secara tidak langsung mengharumkan nama Malaysia di persada dunia.

"Dalam enam bulan pertama 2011, SKK telah dapat menjayakan lebih 50 program pengantarabangsaan," katanya.

Abd Ghafar berkata salah satu daripadanya ialah kejayaan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Lutong di Miri, Sarawak yang merangkul satu pingat emas dan satu pingat perak bagi Apec Young Scientists Conference di Taipei, Taiwan.

"Kita juga berasa amat bertuah kerana SKK kali ini turut disertai oleh sekolah dari Thailand iaitu Hat Yai Withayalai School 2.

"Kerjasama ini amat baik bagi SKK untuk menjalin hubungan dan membuat penanda arasan, berkongsi pengetahuan dan pengalaman serta mengenali budaya masing-masing," katanya.

Beliau berkata menjadi harapan Kementerian Pelajaran Malaysia agar kecemerlangan SKK dilestarikan dan dilonjakkan ke peringkat antarabangsa.

Pada karnival yang berlangsung dari 15 hingga 17 Julai di SMK Datuk Syed Ahmad di sini itu, sebanyak tujuh sekolah dari Kedah, empat dari Perlis dan enam dari Pulau Pinang telah terpilih sebagai SKK bagi Zon Utara.

-- BERNAMA

BERNAMA: 18 Julai 2011

Tiada ulasan: