Isnin, 4 Julai 2011

Memperkasa kualiti guru pelatih

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) buat julung kalinya akan mengadakan satu konvensyen khas untuk meningkatkan kualiti guru muda pada 8 hingga 10 Julai ini di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor.

Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG) KPM, Datuk Mohd. Ghazali Ab. Rahman berkata, Konvensyen Guru-Guru Muda Kebangsaan (Kogum) ini merupakan salah satu usaha meningkatkan profesionalisme bakal guru atau guru pelatih melalui perkongsian idea, amalan terbaik dan pengalaman dengan tokoh pendidik dan guru cemerlang.

"Inisiatif ini diharap dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran, keyakinan serta menyediakan mereka untuk melaksanakan amanah dan tanggungjawab dengan lebih berkesan apabila bertugas kelak," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di pejabatnya di Putrajaya, baru-baru ini.

Konvensyen dengan tema "Guru Pemangkin Kecemerlangan Bangsa" itu dianjurkan dengan kerjasama Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan UiTM.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan merasmikan konvensyen ini dan majlis penutup akan disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Mohd. Ghazali memberitahu, konvensyen itu juga berhasrat untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran guru muda tentang peranan dan fungsi mereka sebagai penjana transformasi pendidikan negara.

Peranan guru, jelasnya, amat penting dalam melahirkan modal insan kelas pertama.

"KPM berharap dapat merealisasikan usaha ke arah menjadikan profesion keguruan lebih menarik di samping memberi lebih pendedahan, pengalaman, kemahiran dan percambahan ilmu di kalangan guru-guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM)," ujarnya.

Beliau berharap, konvensyen ini dapat memberi pendedahan dan memupuk sifat kepimpinan sejak di IPGM demi melahirkan warga pendidik yang mempunyai nilai kepimpinan ketika menjadi guru di sekolah kelak.

Sementara itu, Pengarah Kogum merangkap Exco GPMS Malaysia, Mohd. Zain Abu berkata, GPMS berhasrat untuk meningkatkan jati diri kepimpinan guru muda melalui penubuhan cawangan-cawangan GPMS di IPGM seluruh negara.

"GPMS juga berhasrat untuk menubuhkan Majlis Perundingan Pelajar IPG Kebangsaan (MPPIPGK) sebagai wadah untuk guru-guru muda di IPGM memberi sumbangan dan idea untuk pembangunan profesionalisme keguruan dan kualiti diri," katanya.

Menurutnya, Kogum mensasarkan 1,400 peserta terdiri daripada 866 orang pemimpin pelajar dan 54 pensyarah dari 27 IPGM seluruh negara, 60 pegawai KPM dan IPG, 130 ahli GPMS serta 150 orang pemerhati dan 100 orang urus setia program.

"Pelbagai pengisian bermanfaat telah disusun sepanjang tiga hari berlangsungnya konvensyen tersebut termasuklah sesi ceramah bersama Tokoh Pendidik, forum dan sesi motivasi pendidikan," katanya.

Antara panel yang terlibat menyampaikan ceramah pada konvensyen ini termasuklah Naib Canselor UiTM, Profesor Datuk Dr. Sahol Hamid Abu Bakar; Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Asariah Mior Shaharuddin; Pengarah BPG, Datuk Mohd. Ghazali Ab. Rahman; Ketua Pengarah Biro Tatanegara (BTN), Raja Ariff Raja Ali; Presiden GPMS, Jais Abd. Karim dan beberapa penceramah jemputan lain.

Katanya lagi, GPMS berharap agar jalinan hubungan kerjasama antara badan bukan kerajaan (NGO) dengan KPM dapat diteruskan dalam usaha melahirkan guru berkualiti untuk kepentingan bidang pendidikan di negara ini.

Utusan Malaysia Online: 4 Julai 2011

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semuga iltizam Konvensyen Guru-Guru Muda Kebangsaan (Kogum) untuk meningkatkan profesionalisme bakal guru atau guru pelatih apabila bertugas kelak akan tercapai.

Adalah diharapkan dengan Pendekatan perkongsian pintar percambahan idea dengan Tokoh Pendidik dan Guru Cemerlang akan menerbitkan keputusan dan resolusi yang kental dan mantap.

Semuga akan lahir kaedah AMALAN TERBAIK (Good Governance) pengurusan pelajar dan pengurusan guru.
- Bapa prihatin, jelawat, bachok

bapa prihatin jelawat bachok berkata...

Semuga iltizam Konvensyen Guru-Guru Muda Kebangsaan (Kogum) untuk meningkatkan profesionalisme bakal guru atau guru pelatih apabila bertugas kelak akan tercapai.

Adalah diharapkan dengan Pendekatan perkongsian pintar percambahan idea dengan Tokoh Pendidik dan Guru Cemerlang akan menerbitkan keputusan dan resolusi yang kental dan mantap.

Semuga akan lahir kaedah AMALAN TERBAIK (Good Governance) pengurusan pelajar dan pengurusan guru.
- Bapa prihatin, jelawat, bachok

guru lama berkata...

Ketatkan syarat pengambilan Guru.Syarat yang utama;

1. Fasih bercakap dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu B+ - A1
2. Keputusan SPM/STPM yang cemerlang
2. Aktif Sukan dan boleh bermain salah satu jenis sukan dengan baik. Pernah mewakili daerah
3. Aktif berpersatuan
4. Tiada masalah disiplin
5. Mudah bergaul dengan sesiapa sahaja