Isnin, 18 Julai 2011

Penilaian menyeluruh mantapkan sistem pendidikan

KUALA LUMPUR 17 Julai - Penilaian menyeluruh yang akan dilakukan terhadap sistem pendidikan kebangsaan merupakan satu langkah proaktif Kementerian Pelajaran selepas pelaksanaan Penyata Razak 1956 yang bertujuan memantapkan mutu pendidikan negara selaras dengan piawaian negara maju.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abd. Ghafar Mahmud berkata, kajian penilaian tersebut yang kini di peringkat akhir menekankan pelbagai aspek berhubung penambahbaikan pendidikan kebangsaan termasuk dalam melahirkan modal insan yang berdaya saing bukan sahaja di peringkat domestik malah antarabangsa.

"Menjelang 2020, kita mahu mutu pendidikan negara melangkaui apa yang kita miliki kini. Ia perlu dilonjak supaya dapat berdiri gah sebaris dengan negara maju lain," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam berkata, Kementerian Pelajaran sedang menyiapkan laporan kajian berhubung cadangan penilaian menyeluruh sistem pendidikan kebangsaan bagi meningkatkan lagi kualiti pendidikan negara.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menambah, laporan awal sedang disiapkan oleh pasukan khas yang diketuai oleh Abd. Ghafar dan akan diperoleh hujung tahun ini.

Jelas Abd. Ghafar, penilaian semula status kedudukan pendidikan negara ini berbanding negara-negara lain terutama negara maju turut akan dibentangkan kepada pihak luar termasuk Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO).

Ujarnya, kajian itu diharap akan menjadi satu kesinambungan kepada usaha kerajaan dalam melahirkan pelapis kepimpinan negara yang berkeupayaan tinggi serta kental bagi menempuh pelbagai cabaran yang bakal mendatang pada masa hadapan.

"Laporan tersebut akan diumumkan sejurus sahaja ia mendapat persetujuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Kabinet selewat-lewatnya hujung tahun ini," katanya.

Utusan Malaysia Online: 18 Julai 2011

Tiada ulasan: