Selasa, 12 Julai 2011

Guru Sandaran Hamil Menang Tuntutan

SHAH ALAM, 12 Julai (Bernama) -- Seorang wanita yang kehilangan jawatan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) kerana hamil dua tahun lepas, Selasa berjaya dalam tuntutannya apabila Mahkamah Tinggi di sini memutuskan bahawa beliau layak dan berhak dilantik untuk jawatan tersebut.

Hakim Datuk Zaleha Yusof yang membuat keputusan itu dalam kamarnya juga memerintahkan bahawa tindakan defendan-defendan pada 12 Jan 2009 untuk membatalkan pelantikan plaintif, Noorfadilla Ahmad Saikin, 29, sebagai GSTT adalah tidak berperlembagaan, tidak sah dan terbatal.

Noorfadilla dari Kajang yang memfailkan saman pemula pada 7 Mei 2010 menamakan pegawai khas Kumpulan Guru Simpanan Kerajaan Chayed Basirun, pegawai pelajaran Daerah Hulu Langat Ismail Musa, dan Pengarah Pelajaran Selangor Dr Zahri Aziz (bekas) sebagai defendan.

Turut dinamakan sebagai defendan ialah Ketua Pengarah Pelajaran, Menteri Pelajaran dan Kerajaan Malaysia.

Hakim turut memerintahkan bahawa kesemua defendan perlu membayar kepada plaintif kos, ganti rugi am dan faedah pada kadar lapan peratus setahun sehingga tarikh penyelesaian penuh serta taksiran ganti rugi am dibuat oleh kesemua defendan kepada plaintif.

Peguam Edmund Bon yang mewakili Noorfadilla ketika ditemui pemberita kemudiannya berkata Hakim berpuas hati bahawa anak guamnya berhak untuk merujuk kepada perkara Konvensyen Untuk Menghapuskan Diskriminasi Dalam Semua Bentuk Terhadap Wanita 1979/81.

Konvensyen itu mempunyai kuasa undang-undang di Malaysia dalam mentafsirkan Artikel 8 (2) Perlembagaan Persekutuan iaitu tidak boleh berlaku diskriminasi berdasarkan jantina di khalayak umum.

Bon berkata Hakim juga memaklumkan bahawa kerajaan Malaysia telah menandatangani konvensyen itu dan justeru mahkamah berhak untuk merujuk kepada konvensyen tersebut dalam membuat keputusan.

Dalam afidavit sokongannya, Noorfadilla berkata beliau menghadiri temuduga pada 2 Jan 2009 di Pejabat Pelajaran Daerah Hulu Langat dan diminta mengisi borang deklarasi yang hanya mengandungi soalan-soalan berkaitan dengan maklumat peribadi serta latar belakang pendidikannya dan tidak terdapat sebarang soalan mengenai status keadaan atau kesihatan.

Menurut Noorfadilla beberapa hari selepas itu beliau menerima tawaran untuk jawatan GSTT melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dari pegawai pejabat pelajaran Daerah Hulu Langat.

Plaintif berkata pada sesi taklimat, seorang pegawai pejabat pelajaran Daerah Hulu Langat menyuruh semua calon wanita yang hamil untuk membuat pengakuan dengan segera dan selepas beliau dan dua lagi wanita mengakui bahawa mereka sedang mengandung, pegawai tersebut mengambil semula memo penempatan daripada mereka tanpa sebarang soalan lain.

Noorfadilla berkata pegawai terbabit memberitahu mereka bahawa wanita hamil tidak boleh dilantik sebagai GSTT kerana tugas GSTT akan melibatkan aktiviti ko-kurikulum yang tidak sesuai untuk wanita hamil, serta alasan-alasan lain.

Tiada alasan diberikan bahawa Kementerian Pelajaran melarang wanita hamil untuk dilantik sebagai GSTT.

Sehubungan itu, beliau berkata tindakan pejabat pelajaran Daerah Hulu Langat membatalkan pelantikan beliau sebagai GSTT adalah satu perbuatan diskriminasi terhadap seorang wanita hamil dan bercanggah dengan Artikel 5 dan 8 Perlembagaan Persekutuan serta Akta Pekerjaan 1955.

Selain Bon, plaintif turut diwakili peguam Honey Tan dan Chan Yen Hui manakala kesemua defendan diwakili oleh Peguam Kanan Persekutuan Aida Adha dan Siti Kassim hadir sebagai peguam pemerhati bagi pihak Majlis Peguam.

-- BERNAMA

BERNAMA: 12 Julai 2011

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kelakor je la berita ni.. Naya je pegawai-pegawai tu kena saman.. Tu la ramai orang dah kata.. Nama jer Kementerian Pelajaran, tapi bertindak macam orang takde pelajaran.. Memalukan..

Master Installer

Tanpa Nama berkata...

Ismail Musa: Skrg Kektor Jaminan Kualiti JPN Selangor, DG 52

Dr.Zahri Aziz : Skrg Timbalan KPP Sektor Operasi Pendidikan..JUSA
(Mantan Pengarah Selangor yg garang bukan main....hari Sabtu AHad pun dtg sekolah)/ Cikgu diharakan duduk semas amengajar)


Apa nasib mereka ni skrg?

Kadang-kadang, kita jgn terlau bongka dgn jawatan besar seolah-olah kita tak pernah jadi cikgu. Skrg, tuhan dah balas perbuatan kita masa lampau...

Tanpa Nama berkata...

tujuan GSTT ni utk apa sebenarnya?
untuk ganti guru tetap secara sementara kan..
kalau dah GSTT pon nk kena cuti beranak nanti, adakah praktikal utk diambil kerja?
secara logik,keadaan perempuan ni yang mengandung tak layak utk jadi GSTT kerana akan MENYUSAHKAN pelajar dan sekolah juga nanti.
soal diskriminasi tuh, rasa tak timbul di sini.