Jumaat, 15 April 2011

Prestasi Guru Cemerlang dipertikai, tenaga diperah

2011/04/15

SAYA ingin menarik perhatian mengenai prestasi Guru Cemerlang yang sering dipertikaikan pihak pentadbir sama ada pada peringkat sekolah, daerah, negeri dan Kementerian Pelajaran.

Persoalannya, benarkah Guru Cemerlang masa kini sudah tidak cemerlang lagi? Daripada 12,000 orang, mungkin lima peratus saja tidak menunjukkan kecemerlangan, tetapi 95 peratus lagi masih menunjukkan prestasi cemerlang.

Tetap peliknya, mengapa dalam mesyuarat pada peringkat kementerian, jabatan dan daerah serta mesyuarat pada peringkat pengetua dan guru besar, isu mengenai Guru Cemerlang ini sering ditimbulkan sedangkan tenaga mereka ‘diperah’ oleh semua pihak yang ada kepentingan dengan pendidikan.
Misalnya, Majlis Pengetua dan Majlis Guru Besar kerap menggunakan tenaga Guru Cemerlang untuk menyediakan soalan peperiksaan setara. Selepas soalan sudah disediakan dengan sempurna, maka Majlis Pengetua dan Majlis Guru Besar akan mencetaknya dan mewajibkan sekolah membelinya.

Pada muka hadapan soalan hanya tertera logo Majlis Pengetua atau Majlis Guru Besar atau logo Pejabat Pelajaran Daerah atau Jabatan Pelajaran Negeri. Logo Majlis Guru Cemerlang tidak disertakan.

Selain itu, tenaga Guru Cemerlang juga digunakan semua bahagian dalam Kementerian Pelajaran.

Sejak jawatan Guru Cemerlang diwujudkan, mereka diletakkan di bawah penyeliaan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK). Saya mendapati JNJK sentiasa membantu Majlis Guru Cemerlang Malaysia (MGCM) dalam mengendalikan pelbagai program pada peringkat kebangsaan dan negeri.

Jika ini berlaku, bagaimana boleh Guru Cemerlang melaksanakan aktiviti yang memberi impak kepada umum, khasnya dalam bidang pendidikan?

GURU CEMERLANG,
Putrajaya


Berita harian Online: 15 April 2011

Tiada ulasan: