Khamis, 28 April 2011

Ubah cara bekerja - Muhyiddin



Muhyiddin Yassin bermesra dengan sebahagian pesara Kementerian Pelajaran pada Majlis Jasamu Dikenang di Putrajaya, malam tadi.


PUTRAJAYA 27 April - Cara kerja lama warga Kementerian Pelajaran perlu diubah kepada yang lebih produktif dan berkualiti untuk menjayakan dasar baru seperti Dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) serta 1Murid 1Sukan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kejayaan dasar dan inisiatif itu memerlukan warga berkenaan meningkatkan kemahiran dan pengetahuan, bersikap terbuka serta mengutamakan inovasi dan kreativiti.

Di samping itu, kata beliau, warga kementerian tersebut perlu sentiasa berfikir dan berusaha untuk melakukan penambahbaikan terhadap kerja yang dilakukan.

''Inilah cabaran besar untuk kita memastikan setiap sasaran dan matlamat yang ditetapkan dapat dicapai dengan sempurna dan memuaskan hati pelanggan kita.

''Namun saya yakin dengan kesungguhan dan komitmen tinggi seperti ditunjukkan oleh bekas pegawai-pegawai kanan kementerian yang diraikan pada malam ini, kita pasti akan dapat menggalas amanah besar ini dan memastikan setiap dasar dan program dilaksanakan baik," katanya.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian ketika berucap pada majlis persaraan ketua-ketua bahagian dan jabatan Kementerian Pelajaran di sini malam ini.

Antara pegawai kementerian yang diraikan ialah bekas Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Datuk Fatimah Md. Deni dan Datuk Badaruddin Abdul Rahaman serta bekas Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Noor Rezan Bapoo Hashim.

Tambah Muhyiddin, beliau berharap bekas-bekas pegawai Kementerian Pelajaran akan terus memberi sumbangan idea dan tenaga dalam bidang pendidikan.

''Banyak pengalaman yang boleh dicurahkan dan dikongsi bersama dengan generasi baru, sama ada di kementerian atau di sekolah.

''Perkongsian pengalaman ini sudah tentunya berguna untuk kita mengorak langkah ke depan secara teratur dengan berpandukan pengalaman lalu," katanya.

Utusan Malaysia Online: 28 April 2011

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sya sokong. Ubah cara kerja. Kalau skrg buat xtvt hari SABTU, akan dtg, jgn buat xtvt pada hari sabtu.

Kan hari tu cuti.

Tanpa Nama berkata...

Berkata TPM :
"Warga guru perlu :
1. meningkatkan kemahiran dan pengetahuan P & P.
2. bersikap terbuka
3. mengutamakan inovasi dan kreativiti.
4. sentiasa melakukan penambahbaikan terhadap kerja."

''Inilah cabaran besar untuk kita memastikan setiap sasaran dan matlamat yang ditetapkan dapat dicapai dengan sempurna dan memuaskan hati pelanggan kita."

Apakah tuan/puan warga guru berkesanggupan dengan amanah yang diberi oleh TPM itu?

Jika tak sanggup. sampai masanya tuan/puan memilih jalan alternatif untuk mengundur diri dpd profesyen perguruan...

- bapa prihatin, jelawat. bachok