SEREMBAN, 4 Julai (Bernama) -- Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad
Zarkashi meminta guru dalam sistem pendidikan Islam mencari kaedah
pembelajaran yang dapat menyeimbangkan pembangunan rohani pelajar dengan
keperluan modal insan.
Ini kerana kata beliau, masyarakat kini mengukur keberkesanan sistem
pendidikan Islam berdasarkan kebolehpasaran pelajar dan mengabaikan
aspek jati diri.
Pelajar perlu dibekal dengan sebanyak mungkin ilmu bagi menghadapi
dunia hari ini yang mendedahkan mereka kepada pelbagai gejala tidak
bermoral, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan
Kebangsaan Pendidikan Islam 2012, di sini Rabu.
Beliau berharap perkara itu dapat diteliti pada seminar berkenaan untuk
dibawa kepada Jawatankuasa Kajian Semula Pendidikan yang merangka pelan
tindakan Transformasi Pendidikan Negara.
Seminar bertema "Memperkasa Pendidikan Islam ke Arah Merealisasikan
Kegemilangan Ummah Abad ke-21" itu bertujuan membincangkan isu-isu
semasa dan menyebarkan hasil kajian tentang pelaksanaan kurikulum
pendidikan Islam.
Seminar tiga hari bermula semalam itu disertai 200 peserta yang terdiri
daripada guru dan tenaga pengajar dari institut pendidikan guru seluruh
negara.
BERNAMA: 4 Julai 2012
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan