Selasa, 10 Julai 2012

Pecah gegendang telinga ditampar senior

ALOR SETAR 9 Julai - Hanya kerana tidak menegangkan cadar katil senior, seorang pelajar tingkatan satu berkemungkinan mengalami masa depan yang gelap kerana tidak boleh mendengar dengan sempurna setelah ditampar hingga pecah gegendang telinganya.
Dalam kejadian kira-kira pukul 2.15 pagi pada Khamis lalu itu, mangsa yang belajar di sebuah sekolah di Jalan Langgar di sini, dibuli dan dipukul oleh dua pelajar senior tersebut dalam asrama sekolah.
Nor Hapizah Putih, 39, mendakwa, insiden menimpa Mohd. Hazim Mohd. Zaid, 13, yang tinggal di asrama sekolah itu, disedari setelah anaknya mengadu sakit telinga Khamis lalu.
Katanya, Mohd. Hazim bagaimanapun tidak memaklumkan kisah sebenar dibuli oleh pelajar senior sekolah itu.
"Ketika dia (Mohd. Hazim) pulang ke rumah Sabtu lalu, dia masih mengadu sakit telinga lalu saya terus bawa dia ke klinik. Hasil pemeriksaan, doktor beritahu gegendang telinga dia pecah mungkin disebabkan anak saya dipukul atau ditampar dengan kuat.
"Ketika itu anak saya masih enggan beritahu dia dibuli, namun selepas dipujuk, baru dia ceritakan perkara sebenar kepada kami," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kubang Teduh, Gunung Keriang di sini, semalam.
Menurutnya, dia dan suaminya telah berjumpa dengan pihak sekolah dan melaporkan perkara tersebut kepada polis.
"Saya lahirkan Mohd. Hazim dengan sempurna tanpa ada sebarang kecacatan tetapi disebabkan dia dibuli, gendang telinga dia pecah dan mungkin pada masa depan dia tidak dapat mendengar dengan baik.
"Saya berharap pihak sekolah akan mengambil tindakan segera kepada pelajar yang membuli anak saya kerana tidak mahu pelajar lain mengalami nasib sama seperti anak saya," katanya.
Mohd Hazim ketika menceritakan insiden itu memberitahu, kesemua pelajar Tingkatan Satu hingga Tiga telah dipanggil oleh pelajar senior Tingkatan Lima untuk berkumpul di bilik asrama.
"Mereka suruh kami semua ketuk ketampi 250 kali dan suruh siapa yang ada buat salah di dalam asrama tampil ke depan.
"Saya yang tidak tegangkan cadar keluar ke depan dan dua pelajar senior tampar pipi kanan dan kiri dengan kuat sehingga saya berasa sakit di dalam telinga," jelasnya.
Sementara itu, Pengarah Pelajaran Negeri Kedah, Mansor Lat ketika dihubungi berkata, dia belum menerima laporan mengenai kejadian buli di sekolah tersebut.
"Saya belum dimaklumkan mengenai kes buli ini namun saya akan menyiasat perkara ini dengan segera," katanya yang berada di Putrajaya ketika dihubungi.

Utusan Malaysia Online: 10 Julai 2012

Tiada ulasan: