Khamis, 26 Julai 2012

Patut atau tidak pelajar sekolah dirotan?

"BAGI saya boleh … 'anytime' cikgu boleh merotan atas kesalahan yang difikirkan perlu, syarat merotan di bawah paras lutut dan kemudian harus dirotan di hadapan murid lain." Demikian pandangan seorang pembaca dalam ruangan 'facebook.com/utusan_online' yang disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia baru-baru ini.
Kini cadangan guru dibenarkan merotan pelajar yang melanggar disiplin sekolah telah banyak dibincangkan dalam akhbar dan media sosial. Walaupun ada pendapat yang menentang namun ada juga yang menyokong kerana merasakan guru mempunyai peranan besar membantu menangani salah laku pelajar.
Menurut mereka jika masalah disiplin tidak ditangani dengan betul ketika pelajar berada di bangku sekolah dikhuatiri boleh menimbulkan masalah lebih besar apabila mereka meninggalkan sekolah nanti.
Sesungguhnya amat merisaukan apabila melihat angka statistik dan pemaparan melalui media massa gejala sosial di kalangan remaja. Misalnya isu 'mat rempit,' apa yang mereka lakukan bukan sahaja membahayakan diri sendiri tetapi turut menjejaskan keselamatan orang lain. Lebih membimbangkan mereka sudah berani mencabar pihak berkuasa dan merempit di tempat yang terbuka. Ada ketikanya orang awam turut dikasari hanya kerana cuba menasihati perbuatan yang tidak berfaedah itu.
Ini belum lagi dikira jumlah penagih dadah yang kian bertambah. Kesan daripada penagihan dadah boleh menimbulkan gejala sosial lain seperti berlaku kes jenayah, penyakit HIV dan kemerosotan nilai diri sebagai seorang insan.
Penagihan bukan sahaja menjadikan diri mereka tidak terurus tetapi sanggup pula mencederakan orang lain malah ibu bapa sendiri sekiranya apa yang dikehendaki tidak ditunaikan terutama keinginan mendapatkan wang.
Jenayah lain seperti pecah rumah, curi motosikal, meragut, bergaduh dan gengsterisme kerap dilaporkan dalam akhbar. Perbuatan ini bukan sahaja berlaku di bandar besar tetapi turut berlaku di kampung dan kawasan pedalaman. Tidak dinafikan gejala itu mungkin mula bertunas ketika mereka berada di bangku sekolah.
Sering kita mendengar isu ponteng, membuli, mencuri, vandalisme dan bergaduh berlaku di kalangan pelajar. Sekiranya tidak dicegah daripada awal ia boleh memudaratkan apabila mereka terus melakukannya selepas meninggalkan bangku sekolah nanti.
Bagi mencegah dan mendidik pelajar yang melanggar disiplin ada yang mencadangkan dikembalikan semula hukuman rotan atau corporal punishment. Tambah mereka semua guru seharusnya dibenarkan merotan pelajar. Bagi mereka hukuman itu tidak akan menimbulkan tentangan jika dilakukan dengan betul. Buat masa ini hanya pengetua atau guru yang diberikan kuasa boleh merotan pelajar dengan syarat dilakukan di tempat tertutup, direkodkan dan ibu bapa dimaklumkan akan hukuman itu.
Namun demikian ada yang mempertikaikan pendapat tersebut mempersoalkan mengapa peraturan lapuk itu ingin dihidupkan semula. Menurut mereka keadaan dan zaman telah banyak berubah. Hukuman rotan boleh menimbulkan banyak mudarat dibandingkan dengan kebaikan.
Dari sudut psikologi emosi pelajar yang dirotan boleh terganggu, malu kepada rakan dan merasa rendah diri terutama apabila bersua dengan guru yang merotan mereka. Lebih bahaya boleh menimbulkan perasaan dendam terhadap guru dan sekolah.
Kerap kita mendengar kereta guru dirosakkan, perbuatan vandalisme dan perasaan benci kepada sekolah. Walaupun tujuannya murni iaitu untuk mendisiplinkan pelajar tetapi boleh memberi kesan sebaliknya. Lebih parah mungkin boleh berlaku kejadian mencederakan guru dan merosakkan harta benda sekolah.
Sesungguhnya untuk menangani salah laku pelajar Kementerian Pelajaran telah mengeluarkan garis panduan melalui Peraturan- Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959, iaitu Perkara 8.3.1. (b) di mana guru boleh merotan pelajar lelaki sahaja dihadkan di tapak tangan atau di punggung dengan arahan Guru Besar tanpa mendatangkan kecederaan.
Hukuman rotan semata-mata bertujuan mendidik dan dilakukan di tempat tertutup. Dijelaskan juga kebenaran merotan ini bermakna hukuman deraan lain seperti menampar, mencubit, menumbuk, mengetuk atau tindakan lain yang seumpamanya adalah dilarang sama sekali.
Berbeza di negara maju di mana terdapat peraturan yang dinamakan student rights atau 'hak asasi pelajar' di mana mereka diberi perlindungan ketika berada di sekolah termasuk tidak boleh dikenakan sebarang deraan fizikal.
Ini bermakna pelajar tidak boleh dirotan dan menjadi suatu kesalahan sekiranya dilakukan oleh guru atau pentadbir sekolah. Mereka ada kaedah tertentu bagi menangani pelajar yang bermasalah seperti melalui sesi kaunseling atau merujuk terus kepada ibu bapa pelajar tersebut.
Sesungguhnya dalam sistem pendidikan kita kaedah merujuk pelajar kepada kaunselor telah lama dipraktikkan. Setiap sekolah mempunyai kaunselor yang terlatih. Melalui Surat Pekeliling Iktisas Bil. 1/1985 Penubuhan Jawatan Kuasa Bimbingan Pelajar Sekolah bertujuan memberi peluang kepada pelajar yang bermasalah termasuk melanggar disiplin mendapat perkhidmatan kaunseling. Melalui perbincangan dan bimbingan secara profesional dijangkakan pelajar itu akan sedar kesalahan yang dilakukan dan tidak mengulangi lagi perbuatan tersebut.
Hakikatnya guru perlu berhati-hati ketika merotan pelajar kerana jika mendatangkan kecederaan serius mereka boleh didakwa di mahkamah sekiranya ibu bapa membuat aduan polis.
Mereka boleh didakwa mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM20,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya sekali.
Walaupun niat merotan itu murni iaitu untuk mendidik pelajar tetapi boleh mendatangkan mudarat dan menjadi mimpi ngeri kepada guru jika dilakukan secara berlebihan.
Justeru semua guru adalah guru disiplin. Ini bermakna semua guru bertanggungjawab dan berperanan membimbing, menasihati dan menunjuk ajar pelajar. Ibu bapa dan komuniti pula perlu terlibat dalam menangani permasalahan tersebut.
Keprihatinan semua pihak terhadap salah laku pelajar hari ini akan berupaya mengurangkan jumlah gejala sosial di kalangan remaja di masa akan datang.

Utusan Malaysia Online: 25 Julai 2012

5 ulasan:

guru siswazah lama berkata...

Saya berjaya sebagai seorang manusia hari ini kerana " ROTAN" oleh seorang guru yang sangat saya hormati. Penangan rotan memang sakit, tiada yang mengatakan rotan itu sedap..semuanya sakit. Itu sebab masa di sekolah tahun 60an, 70an dan 80an serta awal 90an bila guru pegang rotan perut kecut dan tidak berani melakukan kesilapan lagi. Sekolah dahulu aman damai, jarang2 kita dengar kes membuli, baju keluar, rambut panjang, buli pelajar junior apa lagi pelajar junior mengertak pelajar senior.

Tapi hari ini setelah semua kebenaran di tarik balik, banyak kekangan guru atau sekolah membentuk disiplin murid..maka pada hari ini kita sering dipaparkan dengan pelajar bergaduh, pelajar terlibat dadah, pelajarr merokok dalam sekolah malah dalam bilik kelas, pelajar mabuk, pelajar tidak membuat kerja sekolah, pelajar membelasah guru, pelajar mengeluarkan baji dalam kawasan sekolah, pelajar mengubah suai baju dan seluar alah-alah Korea, pelajar membentuk rambut seperti Hip Hop Korea, pelajar mencuri di bilik guru, pelajar mengejek guru, pelajar menculik pelajar lain, membuli , membentuk ganster di sekolah, pelajar merosakkan harta benda sekolah, pelajar tidak mau belajar , ponteng yang terlampau, pelajarr yang buta 4M( membaca, mengira, menulis,mentelaah) dan lain-lain lagi.


semua masaalah di atas hanya timbul apabila kuasa guru dikurangkan hingga memandang murid pun tidak boleh, menyentuh murid pun tidak boleh apa lagi mendendah dengan rotan...

Ramai ibubapa yang khuatir jika guru diberikan kuasa mutlak seperti sebelum ini akan menyebabkan pelajaran anak-anak tergendala,ibubapa bimbang jika murid di rotan mereka tidak akan datang lagi ke sekolah atau ibubapa bimbang kalau-kalau guru mengikut rasa apabila menghukum pelajar. Tapi, pernahkah ibubapa terfikir susatu masa dahulu semua guru zaman itu mempunyai kausa mendendah pelajar dan sebab kuasa yang ada pada guru tersebutlah maka ramai yang menjadi pemimpin yang baik termasuklah ibubapa yang kuat menentang hukuman rotan ini kepada pelajar...

marilah kita bersatu ..tiada jalan yang terbaik selain daripada memberikan disiplin yang tinggi kepada anak-anak...

Guru Siswazah berkata...

Antara kemerosotan disiplin pelajar hari ini ialah mereka hilang rasa segan, hormat denga ncikgu apa lagi takut dengan cikgu. Bukan semua tapi salah satu penyumbang masalah disipiln di sekolah ialah kerana guru tidak boleh mengawal pelajar dengan cara yang lebih keras kerana kekangan had kuasa misalnya guru tidak boleh merotan pelajar tanpa kuasa pengetua. Bayangkan sekolah yang mempunayai bilangan murid yang sramai 1000 ke atas bagaimana seorang pengtua atau seorang guru didiplin mengawal murid khususnya lelaki.

jadi, eloklah kuasa merotan murid dikembalikan semula kepada guru kerana semua guru di sekolah adalah guru disiplin. Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab semua guru mempastikan disiplin murid ditahap yang tinggi....

Saya sangat bersetuju supaya kuasa merotan di kembalikan kepada guru di sekolah

kepada pihak-pihak tertentu yang mungkin tidak bersetuju dengan pendapat ini sila pindahkan anak anda di sekolah yang tiada sistem hukuman merotan atau ajarlah anak sendiri di rumah kerana masa ini tidak lagi sesuai memberikan didikan yang terlalu bertolak ansur.


terbukti sudah banyak kejadian yang sangat dasyat hingga guru pun di belasah murid sekolah menengah. kejadian ini tidak boleh dimaafkan.

Bagaiman seorang guru dapat memberikan pendidikan dengan sempurna jika setiap hari dibayangi dengan ketakutan. kekuatiran, kebimbangan dan ragu-ragu kerana murid lebih berkuasa dariapda guru

Tanpa Nama berkata...

SAYA SANGAT BERSETUJU...

AZRI ABD SAMAT berkata...

Assalamualaikum
Saya sangat bersetuju hukuman rotan mengikut garis panduan seperti dinyatakan di dalam Peraturan- Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959.
Namun, apabila hukuman rotan itu sudah tidak berlandaskan garis panduan yang dinyatakan, saya percaya ia akan menjadi punca masalah yang besar. Perkara ini akan menjejaskan semua pihak, bukan sahaja kepada pelajar, bahkan ibubapa dan guru.
Salah satu contoh hukuman rotan yang tidak relevan ialah apabila murid datang lewat ke sekolah, hukuman rotan dikenakan. Tidak hanya pada pelajar lelaki, malahan pelajar perempuan juga dikenakan hukuman yang sama. Tindakan seperti ini boleh disifatkan sebagai contoh pengajaran yang tidak baik dan tidak produktif.

Tanpa Nama berkata...

sekolah di ulu bachok spt di jelawat pun rotan budak tak ke sekolah.
hukuman rimba.