Khamis, 19 November 2009

140 calon SPM dikuarantin sejam

Oleh Betty Subaryatti
bhkb@bharian.com.my

Pelajar dilarang keluar dewan peperiksaan akibat terputus bekalan elektrik

KOTA BHARU: Seramai 140 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang menduduki peperiksaan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Ahmad Maher di sini dikuarantin sejam apabila bekalan elektrik terputus.

Pengarah Pelajaran Kelantan, Mohd Ghazali Abd Rahman, berkata gangguan bekalan elektrik itu berlaku jam 7.45 pagi, sebaik semua calon memasuki dewan untuk menduduki peperiksaan yang bermula jam 8 pagi.

"Pelajar tidak dibenar meninggalkan dewan kerana pada masa sama calon di seluruh negara mula menjawab kertas soalan.

"Calon di SMK Datuk Ahmad Maher menduduki peperiksaan jam 9 pagi, sebaik bekalan elektrik pulih. Kejadian ini tidak menjejaskan SPM yang bermula hari ini," katanya selepas melawat dua calon SPM yang menduduki peperiksaan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM).

Dua pelajar terbabit antara 11 calon negeri ini yang menduduki SPM di hospital termasuk empat lagi di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) Kota Bharu; dan masing-masing dua di Hospital Pakar Perdana dan Hospital Tengku Anis (HTA) Pasir Puteh. Calon itu masuk wad kerana terbabit kemalangan atau masalah kesihatan lain.

"Seramai 11 calon menduduki peperiksaan di Pusat Pemulihan Akhlak (PPA) Machang. Meskipun dalam tahanan, mereka tetap diberi peluang bagi memastikan dapat menduduki SPM dengan lancar," katanya.

Dalam perkembangan lain, Mohd Ghazali berkata, JPN menyediakan pusat peperiksaan alternatif di kawasan sering ditenggelami banjir.

"Kita juga meminta bantuan Jabatan Bomba dan Penyelamat (Bomba), Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM), Angkatan Relawan Malaysia (Rela) dan polis membantu calon yang terperangkap dalam banjir.

Berita Harian Online: 19 November 2009

Tiada ulasan: