Khamis, 19 November 2009

JPN lanjut operasi pastikan peperiksaan lancar

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran melanjutkan waktu operasi Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) seluruh negara dari jam 6.45 pagi hingga 7 malam sepanjang peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Bilik operasi Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) di Kementerian Pelajaran beroperasi 24 jam bagi memberi maklumat kepada ibu bapa dan pelajar mengenai perjalanan peperiksaan, kertas soalan mahupun banjir.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata kemudahan itu bagi memastikan pelajar menduduki peperiksaan dengan sempurna tanpa walaupun ketika banjir.

"Tujuan kementerian mengarahkan JPN melanjutkan waktu operasi bagi membolehkan ibu bapa bertanya dan mengetahui maklumat lanjut berkaitan anak mereka yang menduduki peperiksaan terutamanya di kawasan dilanda banjir.

"JPN yang diutamakan melanjutkan operasinya adalah di negeri yang dilanda banjir ataupun berkemungkinan dilanda banjir.

"Taklimat juga sudah diberikan kepada pengetua mengenai operasi payung," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Sebelum itu Mohd Puad ditemani Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimudin Md Dom, melawat calon SPM yang menduduki hari pertama peperiksaan itu di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sri Pantai, di sini.

Semalam, 465,895 calon SPM seluruh negara menduduki peperiksaan itu membabitkan kira-kira 3,569 pusat peperiksaan. Selangor mencatat calon paling ramai iaitu 70,290.

Daripada jumlah itu, seramai 131 calon dari SMK Alor Pongsu, Perak, terpaksa menduduki peperiksaan di Sekolah Menengah Teknik Kerian, ekoran banjir yang melanda.

Sehingga kini hanya 131 calon dipindahkan ke pusat peperiksaan lain. Kementerian berterima kasih kepada kerajaan Perak, Terengganu dan Kedah yang memberi kerjasama membantu sekolah dan pelajar ketika banjir.

Berita Harian Online: 19 November 2009

Tiada ulasan: