Sabtu, 21 November 2009

SK Permas Jaya 2 kehilangan 'permata'



MAIMUNAH Abdul Majid memotong kek sempena meraikan hari persaraanya sebagai guru besar di Sekolah Kebangsaan Taman Permas Jaya 2, Johor Bahru, baru-baru ini.


JOHOR BAHRU 20 Nov. - Warga Sekolah Kebangsaan (SK) Permas Jaya 2 di sini pasti merasai kehilangan 'sebutir permata' apabila guru besar mereka, Maimunah Abdul Majid, 56, bersara wajib mulai Rabu lalu.

Sebagai kenangan manis sebelum melangkah pergi, ibu kepada empat cahaya mata itu diraikan dalam satu majlis perpisahan yang sederhana tetapi meriah oleh warga sekolah berkenaan.

Majlis Sanjungan Budi Kilauan Bakti itu turut dihadiri oleh Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah Pasir Gudang, Supiandi Yusuf.

Pada majlis tersebut, Maimunah turut diumumkan mendapat kenaikan pangkat daripada guru besar DG32 kepada DG34.

Maimunah dalam ucapannya memberitahu, beliau belum mempunyai sebarang perancangan dan memilih untuk berehat selepas berkhidmat dalam kerjaya perguruan sejak 1976.

"Pernah juga terlintas untuk menjadi penulis buku, tetapi semua itu harus difikirkan semula.

"Dalam pada itu, saya mengucapkan terima kasih kepada semua kerana mengakhiri perpisahan antara kita dengan kenangan yang cukup indah," kata guru lulusan Maktab Perguruan Lembah Pantai dalam Pengajian Inggeris dan Sejarah itu dalam nada sayu.

Beliau berkata, akibat terpengaruh dengan bahan bacaan penyiasatan semasa zaman kanak-kanak, beliau pernah menanam impian untuk menjadi wartawan atau penyiasat persendirian.

"Namun, sudah tertulis bahawa rezeki saya adalah menjadi seorang pendidik. Saya sangat gembira dengan kerjaya ini," katanya.

Anak kelahiran Endau, Mersing itu memulakan kerjaya sebagai guru di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Alauddin, Bukit Besar, Kulaijaya pada 1976 hingga 1981 sebelum menyambung khidmatnya di SMK Perempuan Sultan Ibrahim pada 1982 hingga 1996.

Beliau kemudian berkhidmat di SMK Johor Jaya 1 sebagai guru kaunselor pada 1996 hingga 1998 sebelum meneruskan perjuangan mendidik anak bangsa di Sekolah Kebangsaan (SK) Majidee Baru di sini pada 2001 hingga Mac 2008.

Kemudian, beliau ditugaskan di SK Kongkong Laut, di sini pada April hingga Jun 2008 sebelum bertugas di SK Taman Permas Jaya 2 sebagai guru besar bermula Julai 2008.

Utusan Malaysia Online: 21 November 2009

Tiada ulasan: