Ahad, 8 November 2009

Pendekatan lebih kreatif tarik minat pelajar

KUANTAN 7 Nov. - Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Sultan Iskandar meminta guru-guru mencari pendekatan lebih kreatif dalam usaha untuk menarik minat pelajar untuk belajar.

Titah baginda, selain modul pelajaran, pendekatan yang digunakan oleh guru amat penting bagi menarik minta pelajar mengikuti setiap sesi pembelajaran semasa dalam kelas.

Beliau berkata, selain guru-guru yang kreatif mengajar, ibu bapa juga memainkan peranan penting dalam meningkatkan kemajuan akademik anak-anak mereka.

"Cara guru-guru mengajar murid adalah amat penting bagi membantu mereka (pelajar) meningkatkan kemajuan dalam pelajaran," titah baginda.

Baginda bertitah merasmikan Majlis Anugerah Kecemerlangan Akademik 2009 Sekolah Kebangsaan (SK) Tunku Azizah di sini hari ini.

Hadir sama, Guru Besar SK Tunku Azizah, Maznah Zainol Mahmod.

Dalam majlis tersebut seramai 100 orang murid menerima anugerah kecemerlangan dalam akademik dan kokurikulum.

Jelas baginda, selain bidang akademik, pendidikan agama juga amat penting dan perlu ditekankan oleh semua pihak kerana ia boleh menghindarkan generasi muda daripada gejala sosial.

"Setiap ibu bapa tidak mengira agama dan bangsa perlu menerapkan nilai keagamaan dalam kehidupan anak-anak mereka," titah baginda.

Utusan Malaysia Online: 8 November 2009

Tiada ulasan: