Rabu, 18 Jun 2008

Guna BI ajar Sains, Matematik: UPSR 2008 jadi pengukur

KUALA LUMPUR 16 Jun – Keputusan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini akan menjadi penanda aras bagi Kementerian Pelajaran untuk menetapkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail berkata, kementerian sedang membuat kajian terperinci terhadap pelajar tahun enam yang mula menggunakan bahasa Inggeris untuk Sains dan Matematik sejak 2003 dan akan menduduki UPSR tahun ini.

Bercakap kepada pemberita selepas meninjau kaedah penggunaan bahasa Inggeris bagi Sains dan Matematik di Sekolah Menengah Kebangsaan Pandan Indah di sini hari ini, beliau berkata, penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran itu bukan untuk mempelajari dan menguasai bahasa Inggeris, sebaliknya diperlukan bagi menguasai konsep sains dan matematik dalam bahasa antarabangsa itu.

Ketika ditanya bantahan sesetengah pihak mengenai pendekatan itu, Razali berkata, ia bukan menidakkan taraf bahasa Melayu sebaliknya bagi memastikan anak-anak dapat bersaing hingga ke peringkat global.

Razali berkata, beliau turut berbangga dengan pencapaian pelajar di pusat matrikulasi di seluruh negara apabila 90 peratus daripada mereka mampu menguasai bahasa Inggeris dengan baik dan memilih untuk menjawab soalan dalam bahasa itu.

“Guru-guru yang mengajar mereka telah dilatih melalui program E-TEMS atau English for the Teaching of Mathematics and Science,” katanya.

Sementara itu, Ketua Bidang Sains dan Matematik, SMK Pandan Indah, Datin Rohayah Abdul Rahman berkata, pelaksanaan penggunaan bahasa Inggeris bagi Sains dan Matematik menunjukkan kesan positif apabila 91.4 peratus pelajar lulus dalam mata pelajaran Sains semasa peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2006 berbanding 89.5 peratus lulus pada tahun sebelumnya ketika peperiksaan masih dijalankan dalam bahasa Melayu.

Untuk mata pelajaran Sains bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 2007, sebanyak 92 peratus pelajar lulus berbanding 88.8 peratus pada tahun sebelumnya semasa peperiksaan masih dijalankan dalam bahasa Melayu, katanya.

– Bernama

Utusan Malaysia Online: 17 jun 2008

Tiada ulasan: