Isnin, 11 Ogos 2008

Aliran vokasional seawal tingkatan satu

KUALA TERENGGANU 10 Ogos – Kementerian Pelajaran akan memperkenalkan aliran vokasional dan teknik seawal tingkatan satu dalam usaha mengelak berlaku pembaziran sumber tenaga manusia dalam negara.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail berkata, pengajaran aliran vokasional dan teknik seawal tingkatan satu dapat memastikan pelajar yang kurang cemerlang dalam pelajaran lebih terjamin masa depan mereka.

Menurutnya, sejajar dengan langkah itu, laluan bagi pelajar aliran vokasional dan teknik untuk menyambung pelajaran ke institusi pengajian tinggi (IPT) akan diperluaskan.

“Bermula 2007, 22 mata pelajaran aliran vokasional mula diajar di 106 sekolah menengah harian dan tambahan bengkel bersesuaian bagi meningkatkan kualiti dan skop aliran ini,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Mesyuarat Agung Dwitahunan Perkhidmatan Pendidikan Malaysia di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Razali yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu berkata, usaha itu akan diteruskan dari semasa ke semasa dalam usaha memastikan hala tuju masa depan pelajar berada di landasan yang betul.

“Usaha ini akan terus diperhebatkan dan kita sedang meneliti beberapa mata pelajaran kritikal dalam aliran ini untuk diperkenalkan mulai tahun hadapan,” ujarnya.

Beliau berkata, bagi meningkatkan mutu pembelajaran aliran vokasional di Malaysia, para pegawai Kementerian Pelajaran telah melawat Australia dan Kanada bagi meneliti model pembelajaran di sana untuk dipraktikkan di negara ini.

Utusan Malaysia Online: 11 Ogos 2008

Tiada ulasan: