Sabtu, 10 Julai 2010

Patutkah UPSR dan PMR dimansuhkan?

BANYAK perbincangan dan hujah diketengahkan untuk menyokong dan tidak menyokong pemansuhan UPSR dan PMR.Pada masa ini, kita tidak tahu apakah keputusan yang bakal dibuat oleh Kementerian Pelajaran.Walau apa pun keputusan itu, kita percaya kerajaan tentu sekali akan mengambil kira kepentingan dan kemajuan negara.

Kita memang sedia maklum bahawa pelajar-pelajar kita terlalu mementingkan lulus peperiksaan sehinggakan kita melihat ramai yang berlumba-lumba untuk mendapat berapa banyak jumlah A dalam Sijil Pelajaran Malaysia.Persoalannya, apakah sudah ada kajian dilakukan bahawa mereka yang mendapat banyak A itu baik untuk modal insan keseluruhannya.

Kita diberitahu bahawa tujuan pemansuhan kedua-dua peperiksaan peringkat kebangsaan adalah untuk mengubah tumpuan pendidikan daripada yang berorientasikan peperiksaan kepada sesuatu yang mengambil kira pembentukan insan yang mampu berfikir.Sebenarnya, kalau kita perhatikan lepasan universiti tempatan sendiri pun, ramai juga yang taksub dengan peperiksaan.Kita difahamkan seramai 30,000 graduan universiti kita masih lagi menganggur.

Tak tahulah bagaimana pecahan tahunan.Ertinya entah ada yang mungkin sudah bertahun sejak keluar dari universiti masih lagi menganggur.Kalau mereka yang lulus universiti masih ada yang tidak mampu berkomunikasi dengan baik dan ramai juga yang kurang pengetahuan am mereka, apakah yang boleh kita rumuskan tentang pengajian mereka?Sekolah rendah dan menengah merupakan asas seperti bangunan tinggi, cerucuk yang perlu ditanam.Kalau asas bangunan ini lemah maka bangunan tinggi sekalipun tidak akan selamat.Kita lihat saja kurangnya tumpuan kita berikan kepada pendidikan vokasional sehingga menyebabkan kita kurang tenaga pekerja yang mahir.

Kini, baru kita sedar ia membuatkan rumit bagi kita untuk melonjak ke tahap pengeluaran yang lebih tinggi.Orientasi akademik yang diberikan tumpuan ini tidak menguntungkan kita sekarang, malah kita telah ketinggalan berbanding dengan mereka yang pada suatu masa dulu sama tahap dengan kita.Aset yang terpenting bagi mana-mana negara ialah modal insan.

Kita telah membawa corak pendidikan kita tidak lagi setaraf dengan negara-negara serantau.Lihat saja pencapaian pelajar 15 tahun kita dalam mata pelajaran sains dan matematik untuk tiga tahun berbanding dengan Hong Kong, Singapura dan Korea Selatan di mana kita hanya mampu duduk di tangga kedua puluhan saja.Ini berdasarkan laporan Bank Dunia.Jangan sampai kita menafikan pentingnya laporan itu.Begitu juga dari sudut inovasi, kita kalah dengan negara Vietnam.

Apakah dengan adanya peperiksaan diperingkat sekolah saja kita akan dapat mengurangkan tumpuan kepada peperiksaan? Sebabnya, soal pokok adalah bagaimana kaedah mengajar yang kita amalkan.Ini tentu sekali bergantung kepada mata pelajaran, kandungannya dan kualiti tenaga pengajar.Kalau tujuan kita untuk mengubah kaedah pendidikan daripada yang memberikan tumpuan kepada peperiksaan kepada mewujudkan pelajar yang mampu berfikir, bukankah sebahagian besar daripada pengaruh untuk mencapai hajat itu terletak atas tenaga pengajar kita.

Katakanlah kita ingin mengubah tumpuan kepada melahirkan pelajar yang mampu berfikir dan katakanlah kita perkenalkan mata pelajaran yang dipanggil 'proses'.Mata pelajaran ini akan menunjukkan pelajar tentang bagaimana proses membuat atau mencapai sesuatu keputusan.Sebenarnya kita tidak pernah diajar langsung tentang ilmu proses.Kita hanya diberikan isi.Apa saja mata pelajaran yang kita ikuti dari darjah satu sehingga ke peringkat universiti, semuanya mementingkan isi.Kadang-kadang isi ini jauh daripada keadaan sebenar di luar sana atau keadaan sekeliling.

Berapa ramai daripada guru dan tenaga pengajar yang mampu mengajar 'proses?"Selain daripada pendekatan proses ini, 'pemetaan minda' seperti yang dipelopori oleh Tony Buzan wajar diberi perhatian.

Seseorang yang terpelajar tidak kira apa bidangnya sepatutnya dikatakan orang terpelajar kerana ia tahu mencari maklumat yang diperlukan atau mencari jawapan kepada apa-apa persoalan.Di sinilah yang kita maksudkan pelajar yang mampu berfikir.

Saya beranggapan meletakkan tanggung jawab peperiksaan kepada sekolah akan mewujudkan macam-macam masalah terutama unsur pilih kasih yang mungkin wujud.Diperingkat kebangsaan, guru yang memeriksa tidak tahu siapa pelajar yang kertasnya diperiksa.Kemudian dari segi pengurusan dan pentadbiran juga, mungkin menimbulkan masalah di sesetengah sekolah dan ini akan berlanjutan kalau tidak disedari oleh pihak kementerian.

Apa yang perlu diubah untuk mengurangkan tumpuan kepada peperiksaan ialah sukatan pelajaran untuk sesuatu peringkat.Pelajar tidak perlu dibebankan dengan begitu banyak mata pelajaran, sebaliknya patut didedahkan dengan keadaan sekeliling seperti lawatan ke tempat bersejarah, institusi-institusi kerajaan yang penting, taman-taman seperti taman wetland, dan sebagainya.Guru-guru dan pendidik pula patut perlu diberikan latihan untuk mampu melakukan perubahan untuk mewujudkan modal insan yang mampu berfikir.

Utusan Malaysia Online: 10 Julai 2010

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dengan cadangan supaya murid tidak dibebankan dengan terlalu banyak mata pelajaran dan tumpuan tidak mengutamakan siapa dapat A, B dan seterusnya.
Malangnya Kementerian Pelajaran sendiri yang mencipta semua itu dan bukan guru. Guru ini terpaksa jadi pak turut. Jika tidak membuat apa yang diarah kena bagi NPT yang rendah, dilabel sebagai penentang, dibagi surat tunjuk sebab dan lain-lain lagi.