Jumaat, 30 April 2010

Proses pembayaran semua tuntutan pemeriksa SPM 2009 bulan ini


2010/04/30

KAMI merujuk kepada aduan melalui SMS bertajuk ‘Kami pemeriksa kertas subjek EST SPM berpusat di SMK Bukit Tinggi masih belum mendapat elaun’ yang disiarkan akhbar ini 22 April lalu.

Lembaga Peperiksaan (LP) amat berbesar hati dan ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengadu di atas khidmat dan bakti yang beliau curahkan untuk Lembaga Peperiksaan khususnya dan Kementerian Pelajaran (KPM) umumnya, bagi memastikan calon peperiksaan SPM 2009 memperoleh keputusan tepat pada masa ditetapkan.

Sukacita dimaklumkan bahawa LP sedang memproses semua tuntutan pemeriksa SPM 2009. Ini kerana LP menerima lebih 44,000 tuntutan pemeriksa SPM 2009 yang meliputi bayaran tuntutan perjalanan dan bayaran tuntutan iktisas. Kesemua tuntutan ini sudah kami terima secara serentak.

Di samping itu, kelewatan bayaran pada tahun ini juga disebabkan oleh LP menerima tuntutan yang lengkap daripada pemeriksa pada akhir Februari 2010 manakala waran peruntukan juga hanya diterima pada Februari 2010.

Bagaimanapun, pihak LP sedang berusaha keras memproses semua tuntutan berkenaan secara berperingkat. Proses pembayaran ini dijangka akan selesai dibayar kepada semua pemeriksa peperiksaan SPM termasuk kertas EST pada akhir April 2010 ini.

LP sentiasa mengalu-alukan sebarang cadangan/aduan/pendapat semua pihak dalam usaha penambahbaikan pengendalian peperiksaan di Malaysia. Walaupun bayaran tuntutan ini lambat diterima, LP berharap pihak pengadu dan rakan-rakan akan terus menabur bakti kepada anak didik kita semua.

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
Kementerian Pelajaran

Berita Harian Online: 30 April 2010

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betul ke dah dapat pembyrn utk pemeriksa?kenape sy msh ad mendgr bh msh terdpt guru yg tidak mendpt byrn hingga ke hari ini?belia menjd ketua pnanda utk kertas SPM sejarah