Jumaat, 5 Mac 2010

Elok gilir guru baru

Oleh Faizatul Farlin Farush Khan
ffarlin@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) meminta kementerian menetapkan guru baru lepasan pusat latihan perguruan di seluruh negara perlu digerakkan berkhidmat ke kawasan luar bandar sebagai sebahagian tanggungjawab seorang pendidik kepada anak bangsanya.

Bagaimanapun, Setiausaha Agung NUTP, Lok Yim Pheng, berkata walaupun ada cadangan supaya guru wajib berkhidmat di kawasan luar bandar, Kementerian Pendidikan perlu menyediakan sedikit ruang bagi kes tertentu dan mengambil kira rayuan dikemukakan guru jika ia tidak dapat memenuhi tuntutan bertugas di pedalaman.

Beliau berkata, cadangan dikemukakan itu ada asasnya kerana guru perlu memberi keutamaan kepada pelajar disebabkan murid di luar bandar memerlukan guru, apalagi golongan pendidik diberi insentif kerajaan bertugas di luar bandar.

“Namun NUTP berpandangan hanya guru baru perlu ditempatkan di luar bandar dan bertugas secara bergilir, bukannya guru yang bertahun-tahun berkhidmat di bandar kerana guru itu berakar umbi di situ dan jika kita tarik dia diletakkan di luar bandar, dibimbangi prestasi kerjanya akan terjejas.

“Lagipun, setiap bakal guru perlu sedar keperluan mereka berkhidmat di luar bandar selain bersiap sedia dari segi minda sejak awal bertugas di mana saja yang ditetapkan kementerian,” katanya ketika dihubungi .

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Selasa lalu, berhubung cadangan mewajibkan guru bertugas di pedalaman serta luar bandar antara tiga hingga lima tahun dalam tempoh perkhidmatan sebagai satu daripada langkah mengatasi kekurangan tenaga pengajar di kawasan berkenaan. Muhyiddin berkata, sebagai penggalak, mereka diberikan ganjaran yang diharap dapat mengatasi masalah kekurangan guru di luar bandar dan pedalaman dialami sektor pendidikan ketika ini. Dalam laporan kelmarin juga, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata pengalaman berkhidmat di sekolah luar bandar dan pedalaman diambil kira dalam pertimbangan kenaikan pangkat dan pemberian insentif lain, termasuk tawaran biasiswa melanjutkan pengajian pada peringkat lebih tinggi. Katanya, ganjaran itu antara bentuk dorongan baru dikaji menggalakkan guru berkhidmat di kawasan berkenaan.

myMetro: 5 Mac 2010

Tiada ulasan: