Sabtu, 20 Mac 2010

Sedia kaedah terbaik bantu pelajar gagal SPM

PUTRAJAYA 19 Mac – Kementerian Pelajaran dan Kementerian Sumber Manusia akan berbincang untuk menyediakan kaedah terbaik membantu para pelajar yang kurang berjaya dan gagal dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Kementerian Pelajaran bersama agensi berkaitan akan memikirkan inisiatif untuk membantu mereka menguasai kemahiran sesuai supaya mampu meningkatkan bidang pelajaran dan kerjaya.

Beliau bagaimanapun tidak mengulas lanjut kaedah inisiatif berkenaan.

‘‘Kementerian Pelajaran juga tidak akan meminggirkan sekolah yang peroleh pencapaian yang rendah.

‘‘Kita akan terus berusaha untuk merapatkan jurang pencapaian gred purata sekolah terutamanya antara sekolah luar bandar dan sekolah bandar,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Anugerah Kecemerlangan SPM 2009 di Kementerian Pelajaran di sini hari ini.

Ketika mengumumkan analisis keputusan SPM 2009 pada 11 Mac lalu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, seramai 7,987 calon SPM 2009 memperoleh gred cemerlang (A+,A dan/atau A-) bagi semua mata pelajaran yang diduduki.

Bagaimanapun, kata beliau, seramai 364,046 daripada 465,853 calon SPM 2009 yang mendaftar layak mendapat sijil dan daripada jumlah itu, 199,155 calon lulus semua mata pelajaran.

Pada majlis pagi ini, Muhyiddin menyampaikan sijil penghargaan kepada 10 sekolah pencapaian cemerlang SPM 2009, 10 pelajar cemerlang serta empat pelajar istimewa dan dua pelajar sekolah sukan cemerlang.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, pemilihan 10 sekolah cemerlang berkenaan adalah berdasarkan gred purata mata pelajaran yang diambil di sekolah terbabit.

‘‘Pada tahun ini, kementerian telah mengkategorikan sekolah kepada cemerlang, baik, memuaskan dan berpotensi berdasarkan gred purata sekolah masing-masing.

‘‘Tujuannya ialah supaya pengetua tahu kedudukan sekolah dan sentiasa berusaha untuk meningkatkan gred purata sekolah,” katanya.

Beliau turut memuji pencapaian pelajar istimewa yang meskipun kekurangan dari segi fizikal tetapi tetap berusaha gigih untuk mendapatkan keputusan cemerlang.

‘‘Demikian juga dengan pelajar sekolah sukan yang meskipun menghabiskan sebahagian besar masa (dengan bersukan) tetapi masih dapat keputusan terbaik.

‘‘Ini membuktikan penglibatan dalam bidang sukan bukan halangan untuk mencapai kecemerlangan akademik,” kata beliau.

Utusan Malaysia Online: 20 Mac 2010

Tiada ulasan: