Ahad, 14 Mac 2010

Laporan Khas: Pelajar lalui tapisan ketat

PELAJAR yang berminat meneruskan pengajian di dalam tahanan penjara perlu melalui tapisan ketat sebelum diluluskan termasuk rekod latar belakang pendidikan awal, had umur serta keupayaan mereka untuk mengikuti kelas akademik.

Guru Penyelia Sekolah Integriti Kajang, Suriah Awang Chik, berkata pengurusan sekolah dan penjara juga perlu melihat kepada minat banduan, kemampuan mereka serta tempoh hukuman sama ada sempat menghabiskan pengajian atau tidak.

“Cabaran sebenarnya lebih kepada pengurusan sekolah kerana terpaksa membuat keputusan tepat dan teliti. Bukan senang nak memilih yang berkelayakan, kena kaji sempat ke mereka nak habiskan pengajian, apa akan jadi kalau mereka dipindahkan ke blok tahanan dewasa. “Mereka cukup bertuah kerana mendapat peluang kedua dalam hidup. Memang suasananya berbeza berbanding belajar universiti lain yang mempunyai kebebasan penuh, tiada sekatan maklumat dan pergerakan, tetapi sekurang-kurangnya berpeluang,” katanya.

Berdasarkan pengalamannya, juvana yang dimasukkan ke situ memerlukan masa untuk mengubah sikap dan membentuk minat mereka dalam pelajaran kerana pengalaman dituduh, dibicara, dijatuhkan hukum oleh mahkamah membuatkan mereka celaru dan keliru.

“Moral mereka merudum, perlu membentuk semula keyakinan diri, berani berdepan, berani hadapi cabaran dan kenyataan. Semua itu memerlukan masa yang agak lama dan tempoh perubahan juga berbeza mengikut ketahanan individu.

“Sebab itu kami galakkan sokongan mana-mana pihak termasuk NGO (badan bukan kerajaan) untuk jalankan aktiviti motivasi, pemulihan untuk membentuk semula karektor mereka supaya lebih terurus serta bantuan kemudahan dan kelengkapan belajar,” katanya.

Antaranya ialah kerjasama dengan Kolej Komuniti Hulu Langat yang membantu menyediakan kursus multimedia dan reka bentuk laman web.

Berita Harian Online: 14 Mac 2010

Tiada ulasan: