Khamis, 29 Julai 2010

Usah mansuh UPSR, PMR

2010/07/28

KETIKA ini sibuk diperkatakan mengenai sama ada Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Pemeriksaan Menengah Rendah (PMR) patut dimansuhkan. Saya berharap pihak berkewajipan mendengar pandangan rakyat sebelum membuat keputusan.

Kerajaan mempunyai kuasa untuk memutuskannya, tetapi kerajaan akan menjadi lebih bijaksana sekiranya mengambil kira pandangan yang diberi.

Baru-baru ini, akhbar ini menyiarkan perjumpaan antara pihak berkuasa dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu bagi membincangkan hal ini.
Saya ingin memaklumkan kepada pihak yang berkuasa supaya mengambil kira pandangan seorang murid Tahun Lima. Murid ini menyatakan kepada saya bahawa sekiranya tidak ada peperiksaan UPSR maka dia tidak akan belajar bersungguh-sungguh.

Katanya lagi, dia tidak perlu belajar bersungguh-sungguh kerana tidak ada peperiksaan, dan dia tidak perlu bertanding dengan rakan sedarjah.

Cubalah saudara tanya pula pelajar di Tingkatan Dua dan Tiga sama ada PMR patut dimansuhkan. Pandangan budak yang benar seperti ini perlu diambil kira.

DATUK PROFESOR DR HASHIM YAACOB,
Petaling Jaya, Selangor

Berita Harian Online: 29 Julai 2010

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ya ..saya setuju UPSR dan PMR jangan dimansuh tetapi buat penambahbaikan dari segi bentuk soalan dan penekanannya.Sebagai contoh soalan-soalan yang berbentuk eksperimen, membuka minda dan idea pelajar.