Selasa, 17 Ogos 2010

Drama Qalesya musim baru rendahkan martabat guru

2010/08/17

BARU-BARU ini saya menyaksikan drama bersiri Qalesya musim baru yang disiarkan Astro Prima pada jam 9 malam. Saya ada mengikuti drama ini sebelum ini dan ternyata ia membawa pengajaran dan jalan ceritanya masuk akal.

Bagaimanapun, untuk musim baru ini, saya melihat terlalu banyak kelemahan dalam drama ini, selain ia seperti mahu merendah-rendahkan martabat guru dan memperlecehkan peraturan sekolah. Adegan murid membawa telefon, membawa gitar ke dalam kelas, selain aksi murid ‘gengster’ dipaparkan di dalam drama ini, sedangkan kita mengetahui semua perkara ini tidak dibenarkan dibawa ke sekolah.

Amat malang bagi Kementerian Pelajaran membenarkan penggambaran drama ini dilakukan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sentul Utama, sedangkan plot dramanya memaparkan perlakuan tidak wajar pelajar di sekolah, selain memperlihatkan karektor guru yang tidak sepatutnya. Pada saya, banyak perlakuan buruk ditonjolkan drama ini supaya diikuti pelajar lain, bukannya untuk mendidik mereka supaya jangan mengikut contoh tidak baik.

Sudah sampai masa Kementerian Pelajaran atau khususnya, Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan (JPWP) mengkaji semula kebenaran kepada syarikat pengeluar drama yang menggunakan sekolah untuk tujuan komersial tetapi memaparkan sikap negatif pelajar dan menggambarkan guru dengan karektor yang tidak masuk akal atau ‘bodoh’.

Pada saya, drama sebegini tidak sesuai untuk ditayangkan di TV1, TV2 atau TV3 kerana ia gagal mencerna murid supaya menjadi pelajar yang baik. Saya juga hairan bagaimana stesen televisyen berbayar menerima drama sebegini untuk tontonan pelanggannya.

GURU LAMA,
Setapak, Kuala Lumpur

Berita Harian Online: 17 Ogos 2010

2 ulasan:

guru utara berkata...

Pada pendapat saya pengarah dan pelakon drama tersebut tak memahami tugas guru. Masalahnya pihak yang membenarkan drama "sampah" seperti ini ditayangkan di TV yang tidak prihatin. Pihak-pihak berkuasa di atas sana tu, jengok-jengoklah sama keadaan di bawah. Jangan asyik nak popular saja, hari-hari suara keluar kat radio dan selalu muka ada di TV. Hasilnya, apa yang dipaparkan tidak dapat mendidik masyarakat langsung. Budaya apa yang nak disebarkan pun tak taulah.

Tanpa Nama berkata...

Mungkin penerbit dan pengarah drama tersebut tidak habis belajar semasa bersekolah dahulu, sebab ada masalah disiplin. Sebab itu mereka seolah-olah ingin melepaskan geram dan dendam yang terbuku di dalam hati mereka.