Rabu, 27 Oktober 2010

Hanya murid daftar eKasih dapat bantuan

Oleh Norfatimah Ahmad
tim@bharian.com.my
2010/10/27
Pemilihan KWAPM ikut data pelajar mulai tahun depan

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran memutuskan hanya murid yang berdaftar dengan eKasih akan menerima bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM), mulai tahun depan.

Keputusan itu dijelaskan dalam laporan maklum balas Perbendaharaan terhadap Laporan Ketua Audit Negara 2009 mengenai penyata kewangan dan aktiviti kementerian, jabatan serta pengurusan syarikat kerajaan 2009.
Berikutan keputusan baru itu, Jawatankuasa Pengurusan Bantuan tidak lagi perlu membuat pemilihan kerana data murid akan diambil daripada eKasih yang dibangunkan Unit Penyelarasan Pelaksanaan Jabatan Perdana Menteri.

“Kementerian Pelajaran sudah menghantar surat peringatan kepada semua sekolah mengenainya April lalu, supaya mematuhi syarat berikutan teguran dalam Laporan Ketua Audit Negara,” kata laporan itu.

Semalam, akhbar ini melaporkan pendedahan Audit mengenai penyelewengan dalam pengagihan bantuan KWAPM kepada murid tidak layak.

Mengikut laporan maklum balas itu, daripada lapan sekolah yang dipantau Audit, sebuah sekolah di Dengkil mengambil tindakan menukar guru yang menguruskan bantuan KWAPM ke sekolah lain.
Mengenai sandwich tanpa sardin, tomato, timun dan salad yang disajikan kepada murid melalui Rancangan Makanan Tambahan (RMT), Kementerian Pelajaran menjelaskan Surat Pekeliling Kewangan RMT ke sekolah rendah sudah dikeluarkan Julai lalu menetapkan Jawatankuasa RMT perlu memantau pelaksanaannya.

“Pemantauan setiap hari itu memastikan pelaksanaan RMT mengikut garis panduan dan peraturan ditetapkan,” katanya.

Berkaitan kelewatan agihan peruntukan RMT, kementerian memutuskan peruntukan disalurkan terus ke akaun bank sekolah mulai tahun depan.

Dalam pada itu, berkaitan kes pengurangan kompaun ditawarkan kepada pendatang tanpa izin (PATI) yang ditangkap dalam operasi Jabatan Imigresen dan diluluskan pegawai atasan tanpa melalui Jawatankuasa Rayuan Imigresen, jabatan itu menjelaskan pengurangan kompaun bagi kesalahan yang boleh dikompaun adalah mengikut kuasa Ketua Pengarah Imigresen, jika menerima rayuan pengurangan.

“Pertimbangan keputusan kompaun adalah berasaskan kepada pengurangan kesesakan di penjara, ketiadaan bukti kukuh untuk mendakwa, menjadi PATI bukan atas kehendak sendiri dan menjadi mangsa penipuan,” katanya.

Jabatan Imigresen bagaimanapun mengakui ketiadaan sistem pengurusan fail kes yang lengkap dan teratur menyebabkan fail kes yang selesai diambil tindakan tidak ditemui kerana ia tidak disimpan secara berpusat.

Berita Harian Online: 27 Oktober 2010

Tiada ulasan: