SYDNEY 9 Okt. - Kementerian Pelajaran hari ini memutuskan tidak akan meneruskan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dalam formatnya sekarang tetapi diubah menggunakan format baru melalui penilaian berasaskan sekolah.
Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pula akan diteruskan tetapi dengan penambahbaikan bentuk dan komposisi subjek.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, perubahan format baru bagi kedua-dua peperiksaan itu akan berkuat kuasa serentak pada peperiksaan 2016.
Menurutnya, kitaran kepada perubahan dasar dalam dua peperiksaan itu akan mengambil masa enam tahun dan bermula serentak pada kohort sesi persekolahan 2011.
Muhyiddin juga tidak menolak kemungkinan satu nama baru akan menggantikan PMR pada 2016 nanti.
"Maka pada ketika itu, kita akan adakan UPSR (format baru) dan mungkin PMR dalam bentuk baru yang tidak dipanggil PMR lagi," katanya selepas bersarapan pagi dengan media Malaysia dan para pegawainya di sini hari ini.
Timbalan Perdana Menteri berkata, perubahan itu sejajar dengan tuntutan masyarakat yang tidak mahu sistem persekolahan terlalu menekankan peperiksaan.
Menurutnya, masa diperlukan untuk perubahan dasar bagi memberi peluang pelajar yang masih berada dalam sistem pelajaran sekarang meneruskannya dengan ujian sedia ada.
Sehubungan itu, beliau memberitahu, cara penyampaian mata pelajaran masih lagi terikat dengan apa yang sudah sedia ada.
Muhyiddin menjelaskan, UPSR akan berubah bentuk dan format, antaranya mengurangkan komposisi subjek teras kepada 60 peratus dan menambah pemberat komponen kokurikulum serta subjek yang dianggap penting seperti sivik kepada 40 peratus dalam pentaksiran keseluruhan.
Subjek teras di peringkat UPSR ialah Matematik, Bahasa Inggeris, Sains dan Bahasa Malaysia (Penulisan dan Kefahaman).
Menurut beliau, keputusan itu dibuat setelah mengambil kira input dan pendapat jawatankuasa meja bulat penambahbaikan yang telah bersidang sebanyak tiga kali.
Sejajar dengan transformasi PMR kepada format baru itu pula, Muhyiddin telah meminta Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) melihat aspek integriti pentaksiran supaya tiada sekolah yang berkecenderungan untuk bersikap berat sebelah dalam pemberian markah kepada pelajar di sekolah masing-masing.
Penilaian berasaskan sekolah bermakna pelajar akan diminta membuat folio daripada projek yang disediakan oleh guru sekolah. Contoh terdekat amalan format baru yang sedia ada adalah mata pelajaran Kemahiran Hidup dan Pengajian Asas Fardu Ain (Pafa).
Muhyiddin berkata, beliau bercadang membawa perkara itu ke Kabinet kerana pastinya ada minat daripada masyarakat untuk mengetahui tujuan dan langkah penambahbaikan serta inisiatif baru yang hendak dibuat supaya sistem pendidikan di Malaysia tidak cenderung kepada peperiksaan semata-mata.
Bagaimanapun, katanya, perkara pokok dan penting ialah setiap peringkat kemajuan murid akan dapat nilai.
"Sesiapa pun perlu mengetahui kemajuan anak-anak mereka di sekolah," katanya.
Beliau berkata, secara umumnya masyarakat bersetuju UPSR perlu dikekalkan tetapi mereka juga berpendapat mesti ada penambahbaikan.
Di atas premis inilah, katanya, maka Kementerian Pelajaran perlu memikirkan langkah penambahbaikan antaranya mengubah suai komposisi subjek teras, mungkin daripada keseluruhan 100 peratus, maka 60 peratus sahaja komposisi adalah berasaskan bidang-bidang akademik yang terpilih yang akan diumumkan kelak.
"Baki 40 peratus adalah atas dasar kokurikulum, bidang sivik serta bidang-bidang yang dianggap penting dan perlu, tetapi pada waktu sekarang tidak dinilai secara saksama.
"Jadi ini dikira perimbangan yang sesuai. Yang ini pun perinciannya akan kita umumkan kemudian," katanya.
Bagi PMR pula, Muhyiddin berkata, umum bersetuju peperiksaan tingkatan tiga itu tidak perlu diteruskan.
Katanya, dalam dialog meja bulat yang terakhir juga, jawatankuasa bersetuju dengan cadangan kementerian supaya PMR diubah bentuknya kepada penilaian yang dibuat di sekolah.
Bagaimanapun, untuk mengelakkan tanggapan penilaian berbeza-beza, jelas beliau, adalah menjadi peranan LPM untuk menyelaras bentuk-bentuk ujian yang akan dilakukan.
"Ini untuk mengelakkan berat sebelah atau kecenderungan sekolah memberi markah yang lebih baik untuk sekolah mereka," katanya.
Muhyiddin berkata, beliau akan mengumumkan secara muktamad dalam seminggu dua ini apabila laporan lengkap sampai ke tangannya.
Beliau juga memberitahu, kementerian tidak melakukan persidangan meja bulat tersebut secara serta-merta tetapi setelah melakukan ujian rintis di banyak sekolah.
Ujian rintis melibatkan 50 sekolah pada 2008 dan 500 lagi pada 2009.Utusan Malaysia Online: 10 Oktober 2010
5 ulasan:
Penilaian Berasaskan Sekolah bagi menggantikan Peperiksaan PMR pada tahun 2016 diharap dapat mengembalikan status pelajar yang naik ke Tingkatan 4 adalah yang terbaik tidak seperti sekarang ada yang tidak pandai membaca.
Saya mencadangkan kepada Kementerian Pelajaran supaya meletakkan standard bagi murid yang naik ke Tingkatan 4,iaitu hanya yang terbaik sahaja dinaikkan ke Tingkatan 4 manakala bagi mereka yang lemah/gagal termasuk mereka yang tidak pandai membaca terus dimasukkan ke kelas kemahiran vokasional kerana pengalaman sebagai guru menengah atas mendapati bahawa semua murid yang tidak boleh menguasai 3M dengan baik di peringkat menengah atas akan gagal diperingkat SPM dengan keputusan yang sangat teruk.
Bagi saya fungsi guru-guru Tingkatan 4 dan 5 bukan mengajar pelajar-pelajar yang sangat lemah atau langsung tidak menguasai 3M. Kerja itu adalah tugas guru-guru sekolah rendah.
Cikgu, kami kat sekolah rendah ni banyaknye kerja nak dibuat. Berbagai-bagai program pulak tu. Tambah pula kalau sekolah kurang guru, semua kerja nak kena buat. P&P hanya setakat 50% JE, 50% LAGI TERPAKSA BUAT KERJA LAIN. DALAM BANYAK KEADAAN, FOKUS GURU SEKOLAH RENDAH(YG KURANG GURU) TERHADAP P&P BERKURANGAN.
INILAH HAKIKAT YANG BERLAKU.
Memanglah guru-guru sekarang ni dibebani dengan kerja perkeranian sekolah. Jadi, saya tidak kata guru-guru SR tidak buat kerja P & P. Maksud saya ialah Kemahiran 3M asasnya dari sekolah rendah. Diperingkat sekolah menengah kemahiran tersebut sepatutnya tidak lagi diajar oleh guru kerana kita diperingkat ini beranggapan bahawa guru-guru sekolah rendah telah mengajar semua murid dengan kemahiran 3M.
Inilah kelemahannya sistem pendidikan kita sekarang dimana budak tahun 6 yang tidak boleh menguasai 3M pun dinaikan ke Tingkatan 1.Jangkaan bahawa semasa di Tingkatan 1 pun murid akan beransur-ansur menguasai 3M.Itu betul..tetapi berapa % sahaja pelajar yang boleh menguasai dengan baik 3M di peringkat menengah dan dalam masa yang sama mereka dibebani oleh kemahiran-kemahiran diperingkat tingkatan 1, 2 dan 3.Akhirnya mereka jadi bercelaru,tidak tahu mana hendak difokuskan ditambah lagi dengan adanya rakan sebaya yang juga bermaslah pembelajaran.
Di sekolah rendah ada Tahap 1 dan Tahap 2. Tahap satu memfokuskan semua murid supaya menguasai 3M sebelum melangkah ke tahap 2. Tiga tahun murid diperkenalkan dengan kemahiran 3M. Apakah tempoh 3 tahun tersebut tidak memedai guru-guru sekolah rendah mempastikan semua pelajar di tahap 1 dapat menguasai 3M dengan baik??
Saya menghantar anak saya ke sekolah Tadika selama 1 tahun disana boleh pula membaca dan mengira. Itu pun baru umur 4/5 tahun.Kenapa pula budak berumur 7 -9 tahun tidak boleh menguasai 3m sedangkan mereka pada umur begitu lebih matang berbanding dengan murid tadika 3,4 hingga 5 tahun.
Apakah ramai pelajar yang bermasalah IQ?Kalau ada masalah IQ sepatutnya ada laporan dari hospital dan Jabatan kebajikan supaya mereka ini dimasukkan ke Kelas Pendidikan Khas.
Masalahnya yang ramai guru sekrang sebok dengan perniagaan,MLM, Forex, politik,
Catat Ulasan