Jumaat, 14 Oktober 2011

Arahan pulangkan semula elaun aniaya guru kanan

2011/10/14

KAMI guru kanan mata pelajaran yang dilantik pada Ogos 2008 ingin menyatakan rasa dukacita kepada Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) kerana mengarahkan kami melalui kerani sekolah masing-masing, memulangkan semula Elaun Tanggungjawab sebanyak RM120 dari tarikh kami dilantik sehingga Ogos 2011.

Pihak kami sudah meminta penjelasan daripada JPNS melalui Unit Perkhidmatan dan JPNS mengakui berlaku kesilapan sewaktu pelantikan kami pada 2008.
Alasannya, sekolah Gred B difahamkan waktu itu tidak layak menerima guru kanan mata pelajaran melalui pekeliling Kementerian Pelajaran tahun 2002. Namun perkara itu baru disedari pada 2011 oleh pengurusan baru.
Walaupun kami merayu namun jabatan mahukan kami memulangkan elaun berkenaan secara potongan ansuran gaji selama enam bulan atau merayu memanjangkan tempoh. Berdasarkan kiraan, jumlah bayaran balik mencecah RM5,000.

Ini amat membebankan, tidak adil dan satu cubaan bersikap lepas tangan. Dalam usaha kerajaan memperbaiki kebajikan guru, nampaknya pihak jabatan sudah menganiayai hampir 200 guru kanan sekolah Gred B khususnya di Negeri Sembilan yang dilantik secara misteri oleh mereka.

Alasan pihak jabatan mengatakan mereka tidak tahu pekeliling itu amat mendukacitakan kami. Ini kelalaian yang serius. Lebih mendukacitakan, tenaga guru kanan sudah dimanfaatkan sepenuhnya oleh pengetua sekolah selama tempoh pelantikan.

Malahan, ada sekolah Gred B mendapat Penghargaan Baiah seperti diumumkan Menteri Pelajaran baru-baru ini. Kemudian, mereka diminta memulangkan elaun diterima sepanjang berkhidmat sebagai guru kanan.
Puncanya, sekolah terbabit ialah sekolah Gred B. Kenapa sekolah ada unsur diskriminasi? Difahamkan di Seremban saja ada sekolah Gred B seperti Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Pagi, Senawang dan SMK Seremban Jaya. Murid mereka mencecah seribu lebih.

Kami meminta Menteri Pelajaran menyiasat, meneliti dan menimbangkan semula perkara ini dengan serius kerana kesilapan serta diskriminasi sebegini sudah menjatuhkan maruah dan menganiayai guru terbabit, bertentangan akta pekerjaan dan dasar integriti nasional serta dasar rakyat didahulukan.

GURU KELIRU,
Negeri Sembilan

Berita Harian Online:14 Oktober 2011

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya antara GKPM sekolah gred B di terengganu yang turut menerima nasib yang sama. kami pernah dimaklumkan oleh pembantu tadbir bahawa kami dikehendaki membayar balik elaun yang diperoleh namun setelah berhubung dengan pegawai JPN negeri, dimaklumkan bahawa tiada bayaran balik yang akan dikutip sehingga mendapat arahan daripada kementerian.sehingga ke hari ini tiada sebarang maklumat yang diperoleh dan tiada sebarang arahan untukmembayar semula elaun tersebut.Kamiternanti-nanti apakah kami akan senasib dengan rakan-rakan di NS. Mohon penjelasan daripada mereka yang bertanggungjawab.