Jumaat, 28 Oktober 2011

Jangan khianati martabat bahasa Melayu

KUALA LUMPUR 27 Okt. - Semua pihak diseru supaya tidak mengkhianati martabat bahasa Melayu dengan mempersoalkan tindakan kerajaan memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Seruan itu dikemukakan oleh 49 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini berikutan wujud usaha segelintir pihak untuk mempertahankan PPSMI termasuk beberapa NGO dan akhbar berbahasa Inggeris yang dilihat cuba melaga-lagakan serta memecah-belahkan rakyat berhubung isu itu.

Timbalan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia, Kamal Syukri Abdullah Sani yang mewakili NGO-NGO berkenaan berkata, demi kepentingan nasional, penggunaan bahasa Melayu perlu diutamakan berbanding bahasa lain termasuk bahasa Inggeris kerana ia menguntungkan segelintir kumpulan elit semata-mata.

"Meneruskan PPSMI sama ada sepenuhnya atau sebahagiannya adalah seperti mengkhianati keupayaan dan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa sains dan teknologi di rantau ini.

"Bahasa Melayu bukan sekadar wahana ilmu, malah mengandungi nilai, budaya dan teras jati diri sebagai warganegara Malaysia," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Hadir sama, Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Mohd. Ali Hassan; Setiausaha Gerakan Memansuhkan PPSMI, Hasni Abas dan Ketua Penerangan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Abu Qassim Nor Azmi.

Turut hadir, Presiden Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (KPIM), Ahmad Fahmi Mohd. Samsudin dan Presiden Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Mohamed Sabri Mohd. Arsad.

Baru-baru ini, Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM) meminta kerajaan menimbang semula keputusan memansuhkan PPSMI berikutan soal selidik yang dijalankan mereka selama empat bulan terhadap 15,000 responden daripada kalangan ibu bapa mendapati hampir 55 peratus tidak bersetuju dua subjek itu diajar dalam bahasa Melayu.

Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) pula mahu sekolah aliran kebangsaan diberi pilihan untuk meneruskan dasar PPSMI.

Kamal Syukri memberitahu, satu memorandum menyokong pemansuhan PPSMI akan diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu Kelapan, Sabtu ini.

Sambil menyifatkan soal selidik JMM itu sebagai satu kajian tidak menyeluruh serta meragukan dan kenyataan PAGE tidak berasas, Abu Qassim pula menyifatkan tindakan kedua-dua pertubuhan itu seolah-olah mencabar keputusan Kabinet.

"Mereka seperti membelakangkan segala kajian berhubung dasar tersebut oleh Kementerian Pelajaran dan memperlekeh kedaulatan bahasa kebangsaan di negara ini," ujarnya.

Utusan Malaysia Online: 28 Oktober 2011

Tiada ulasan: