Selasa, 18 Oktober 2011

Guru setuju keputusan Muhyiddin

2011/10/18

JERANTUT: Seramai 412,042 guru yang mewakili 27 kesatuan dan persatuan berdiri teguh di belakang Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya mata pelajaran Sains dan Matematik terus diajar dalam bahasa Melayu, sejajar dengan usaha memartabat dan menjadikannya bahasa Lingua Franca di rantau ini.

Pengerusi Kongres Kesatuan Guru Dalam Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (KONGRES), Jemale Paiman, berkata keputusan dan ketetapan supaya kedua-dua subjek berkenaan diajar semula dalam bahasa Melayu di sekolah kebangsaan dan bahasa ibunda di sekolah jenis kebangsaan berkuat kuasa tahun depan, perlu dipatuhi dan hormati.
Sebelum ini, katanya, kajian menyeluruh juga menunjukkan kemerosotan dalam kedua-dua subjek itu ketika pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sejak 2003.
Oleh itu, beliau meminta supaya tiada pihak cuba menjadikan isu berkenaan untuk kepentingan politik bagi mencari publisiti murahan yang akhirnya boleh menggugat sistem pendidikan negara.

“Sepatutnya, semua pihak wajar menyokong penuh perjalanan sistem pendidikan sekarang supaya terus dimantapkan dan diberi peluang pelaksanaan yang berkesan,” katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam.

Beliau mengulas laporan media sebelum ini bahawa Jaringan Melayu Malaysia (JMM) serta Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (PAGE) akan tampil bersama 30 badan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili lebih sejuta ahli, memohon kerajaan mendengar suara ibu bapa yang mahu anak mereka diberi pilihan mengikuti PPSMI di sekolah.

NGO terbabit yang mewakili sekurang-kurang 12 pertubuhan Melayu berasaskan pendidikan dikumpulkan hasil jaringan kedua-dua pihak itu di seluruh negara, di samping tokoh tertentu, akan mengadakan sidang akhbar bersama JMM dan PAGE bagi tujuan membawa suara ibu bapa berkenaan pada 25 Oktober ini.
Presiden JMM, Azwanddin Hamzah, berkata mereka mahu Kementerian Pelajaran memandang serius suara ibu bapa yang dibawa itu berikutan hasil kaji selidik pihaknya pada peringkat akar umbi mendapati 54 peratus daripada 15,000 responden menyokong pelaksanaan PPSMI.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGGMMB), Mohd Sabri Mohd Arshad, berkata kenyataan berkaitan kajian oleh JMM, PAGE dan beberapa NGO lain tidak boleh diambil kira kesahihannya kerana seramai 5.3 juta pelajar belajar di sekolah yang mempunyai pelbagai latar belakang.

“Jika kajian sekadar dilakukan di kawasan padat penduduk di bandar dan pinggir bandar serta sosio ekonomi dan budaya yang hampir sama, pastinya tidak menampakkan kaedah kajian boleh diterima pakai.

“Malah, jika diteliti pelajar yang tinggal di kawasan pedalaman di Sabah dan Sarawak serta Semenanjung sudah pasti keputusan yang berbeza serta soalan kaji selidik perlu diteliti dengan baik dan tidak berat sebelah,” katanya.

Berita Harian Online: 18 Oktober 2011

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macamana dengan 'standard', 'deskriptor' dan 'evidens'? lingua franca? dah abih dah stok bahasa melayu?