Khamis, 20 Oktober 2011

Bersara wajib setelah 35 tahun jadi guru


Kamaruddin Kasim (berbaju Melayu) bersama guru-guru dan kakitangan Sekolah Menengah Sains Tengku Abdullah di Raub, baru-baru ini.


RAUB 19 Okt. - Tempoh perkhidmatan sebagai guru selama 35 tahun sembilan bulan dan sembilan hari bagi Kamaruddin Kasim, 58, bukanlah satu jangka masa yang panjang.

Pengetua Sekolah Menengah Sains Tengku Abdullah (Semesta) Raub itu menyifatkan pendidikan merupakan satu kerjaya murni dalam membentuk warga negara berilmu, berbudi, produktif dan bervisi.

Namun beliau terpaksa meninggalkan dunia pendidikan kerana bersara wajib pada 14 Oktober lepas walaupun masih belum puas berbakti untuk anak bangsa.

''Saya sangat berminat dalam bidang perguruan dan sepanjang perkhidmatan tidak pernah mengambil cuti sakit kerana bimbang pelajar ketinggalan dalam pelajaran," katanya ketika ditemui pada majlis persaraan beliau di sini baru-baru ini.

Persaraan Kamaruddin itu meninggalkan legasi hebat untuk diwarisi dan dikenang warga sekolah kerana meletakkan Semesta antara sekolah terbaik negara.

Sepanjang tiga tahun mengetuai Semesta, antara kejayaan diraih seperti pengiktirafan Sekolah Kluster, Anugerah Asrama Terbilang, Pencapaian Terbaik Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) peringkat negeri dan kebangsaan, Anugerah Menteri Besar serta Anugerah Emas Sekolah Berasrama Penuh.

Selain itu, menjadi johan kriket kebangsaan sekolah berasrama penuh Piala Tan Sri Hamzah Abu Samah (2009/2011) sekali gus mewakili Malaysia ke Arafura Games, Darwin, Australia.

Utusan Malaysia Online: 20 Oktober 2011

Tiada ulasan: