Sabtu, 8 Oktober 2011

Persekolahan percuma

Oleh Tuan Asri Tuan Hussein, Nasharuddin Muhammad, Norsham Salleh, Husain Jahit, Badrila Jamlus, Izawan Baharin, Abdullah Wahab, Faizatul Farlin Farush Khan, Helmy Abd Rahman, Intan Mas Ayu Shahimi, Afiq Hanif, Syarifah Dayana Syed Bakri, Sri Ayu Kartikawati Amri, Shanty Nur Shaffizan Shafee, Yusmizal Dolah Aling, Rosyahaida Abdullah, Hafiz Ithnin, Muhammad Saufi Hassan, Rabiatul Adawiyah Ismail, Shuhada Mansor dan Mohd Hafizee Mohd Arop
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Belanjawan 2012 yang dibentangkan Datuk Seri Najib Razak semalam mencipta beberapa sejarah apabila mengumumkan beberapa insentif wang tunai serta pemansuhan bayaran persekolahan yang memberi impak besar dalam menangani kos sara hidup rakyat.

Paling ketara, bermula tahun depan rakyat negara ini akan menikmati sesi persekolahan secara percuma apabila bayaran yuran RM24.50 bagi sekolah rendah dan RM33.50 dimansuhkan, selain pemberian bantuan sebanyak RM500 ringgit kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ringgit dan ke bawah. Ini jelas membuktikan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan mengambil kira kepentingan rakyat pelbagai peringkat dalam belanjawan berjumlah RM232.8 bilion itu yang membabitkan belanja mengurus sebanyak RM181.6 bilion dan perbelanjaan pembangunan RM51.2 bilion.


Dalam ucapannya selama dua jam 10 minit itu, Najib turut mengumumkan Dasar Transformasi Nasional (DTN) bagi menaungi program transformasi yang sudah dan akan dilaksanakan ke arah menjayakan cita-cita mewujudkan bangsa Malaysia bersatu dan maju menjelang tahun 2020.

Bertemakan ‘Dasar Transformasi Nasional: Bajet Membela Rakyat, Mensejahtera Negara’ itu, Belanjawan 2012 menggariskan strategi merangsangkan ekonomi, sambil menyarankan program inklusif yang peka terhadap kesejahteraan rakyat dalam menangani kos sara hidup yang meningkat. “Pada masa ini, pelajar masih dikenakan bayaran RM24.50 bagi sekolah rendah dan RM33.50 bagi sekolah menengah untuk bayaran kokurikulum, kertas ujian dalaman, Majlis Sukan Sekolah Malaysia dan Insuran Takaful. “Ingin dimaklumkan, mulai sesi persekolahan 2012, bayaran ini akan dimansuhkan. Buat pertama kali dalam sejarah, pendidikan rendah dan menengah di sekolah kerajaan disediakan dengan percuma. Pemansuhan semua bayaran ini akan membabitkan peruntukan sebanyak RM150 juta,” katanya.


Selain itu, Najib turut mengumumkan pemberian bantuan persekolahan RM100 kepada semua murid sekolah rendah dan menengah daripada tahun satu hingga tingkatan lima.


“Memandangkan bantuan ini disasarkan kepada keluarga berpendapatan rendah dan sederhana, atas dasar kebertanggungjawaban sosial, terpulanglah kepada budi bicara penjaga atau ibu bapa berkemampuan untuk menerima atau tidak,” katanya. Menurutnya, bantuan membabitkan peruntukan RM5.3 juta dan dijangka memberi manfaat kira-kira 5.3 juta pelajar itu akan dilaksanakan melalui akaun Bank Simpanan Nasional.

Kepada pelajar peringkat menengah tinggi dan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) pula, beliau berkata kerajaan akan memberi baucar buku bernilai RM200 ringgit kepada semua penuntut warga Malaysia di IPT awam dan swasta, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam.


“Bantuan ini dijangka memberi manfaat kepada kira-kira 1.3 juta pelajar dan membabitkan peruntukan RM260 juta,” katanya.

Beliau berkata, pemberian bantuan sebanyak RM500 ringgit kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah yang julung kali dilakukan membuktikan keprihatinan kerajaan terhadap golongan berpendapatan rendah akibat kenaikan kos sara hidup. “Seramai 3.4 juta isi rumah atau 53 peratus daripada jumlah keseluruhan isi rumah dijangka mendapat manfaat daripada bantuan ini. Pemberian ini melibatkan peruntukan RM1.8 bilion.


“Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai agensi pelaksana. Bantuan ini akan disalurkan melalui bank dan Pejabat Pos,” katanya.


Kepada kakitangan awam, berita gembira yang mereka tunggu menjadi kenyataan apabila Najib mengumumkan tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 dan bayaran bantuan RM500 kepada pesara kerajaan akan dibuat bersekali dengan gaji Disember 2011. “Ini menjadikan jumlah bonus bagi 2011 bersamaan sebulan gaji dengan bayaran minimum RM1,000 bagi penjawat awam dan bantuan RM1,000 bagi pesara kerajaan,” katanya.


Belanjawan 2012 juga akan memperkenalkan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam atau SBPA yang akan menggantikan Sistem Saraan Malaysia atau SSM. Najib berkata, mulai 2012, kenaikan gaji tahunan penjawat awam akan ditingkatkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred dan penjawat awam yang menerima opsyen ke SBPA, akan mendapat faedah kenaikan gaji, di antara 7 hingga 13 peratus.


“Dengan pelaksanaan SBPA, lebih 600,000 pesara kerajaan akan menikmati pelarasan pencen dan bermula 2013 kerajaan akan melaksanakan kenaikan tahunan pencen pesara sebanyak dua peratus setahun tanpa perlu menunggu sebarang semakan sistem saraan atau pelarasan gaji,” katanya.


Menyedari kepentingan golongan sebagai generasi yang menyumbang dan merealisasi wawasan negara, kata Najib, generasi muda perlu diperlengkap dengan latihan dan kemahiran bagi mempastikan peranan mereka dalam pembangunan negara. “Untuk ini, kerajaan akan memperuntukkan RM320 juta bagi menjalankan pelbagai aktiviti termasuk latihan kemahiran, program kepimpinan, daya tahan dan keusahawanan di peringkat daerah dan negeri termasuk sumbangan kepada Majlis Belia Malaysia, Majlis Belia Negeri dan Majlis Belia Daerah,” katanya.


Bagi kesejahteraan penduduk di luar bandar pula, kerajaan memperkenalkan Program Transformasi Luar Bandar (RTP) sebagai pelengkap program transformasi menyeluruh negara. “RTP akan mentransformasikan kawasan luar bandar supaya mampu menarik pelaburan swasta, menyediakan peluang pekerjaan dan kegiatan ekonomi serta menggalakkan generasi muda kembali berkhidmat,” katanya.


myMetro: 8 Oktober 2011

Tiada ulasan: