Sabtu, 1 Oktober 2011

Ibu bapa rayu anak dibenar ambil UPSR


Md. Isa Che Teh (kanan) dan isterinya, Rosmida Fuzir bersama Mohd. Fazli yang dilarang menduduki peperiksaan UPSR di rumahnya di Kampung Teluk Sira, Baling, Kedah, semalam.


BALING 30 Sept. - Ibu bapa lima murid yang dilarang menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) merayu kepada Kementerian Pelajaran agar anak mereka dibenarkan mengambil semula peperiksaan berkenaan demi masa depan murid terbabit.

Jika rayuan itu tidak dilayan, mereka terpaksa menimbang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak terbabit yang menafikan peluang anak mereka menduduki UPSR sebelum ini.

Seorang bapa, Md. Isa Che Teh, 43, berkata, dia berharap sangat agar anaknya, Mohd. Fazli dibenarkan menduduki semula peperiksaan yang boleh dianggap penting dalam menguji pembelajaran anaknya selama enam tahun di sekolah rendah.

"Sebagai bapa, saya berharap anak saya dibenarkan mengambil semula peperiksaan itu demi masa depannya," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Baru-baru ini, lima murid Sekolah Kebangsaan Teluk Sira iaitu Mohd. Fazli Md. Isa, Mohd. Zulfikar Mohd. Fauzi, Mohd. Zulhilmi Abd. Mizan, Mohd. Hakim Hasan dan Mohd. Zulidham Yusof dilarang menduduki UPSR oleh guru kerana bimbang prestasi sekolah akan terjejas.

Kesemua murid itu juga mendakwa ada guru sekolah datang ke rumah supaya mereka tidak datang mengambil peperiksaan, sedangkan apabila pihak Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) membuat siasatan, pihak guru pula menyalahkan murid kononnya mereka enggan datang mengambil peperiksaan.

Tambah Md. Isa, dia kesal kerana pihak berkenaan masih menyalahkan ibu bapa atas ketidakhadiran lima murid kerana sebenarnya guru sekolah itu yang tidak membenarkan anak mereka hadir mengambil peperiksaan itu.

"Sekiranya anak saya gagal menduduki semula peperiksaan itu, saya tidak teragak-agak akan membuat laporan polis bagi membolehkan tindakan undang-undang dibuat.

"Walaupun pihak sekolah memberi jaminan lima murid berkenaan akan dibenarkan mengambil peperiksaan, namun saya masih keliru dengan jaminan itu," katanya.

Roziah Yahaya, 50, dan Norziah Wateh, 42, menaruh harapan besar agar anak-anak mereka diberi peluang mengambil semula peperiksaan itu untuk kebaikan mereka pada masa akan datang.

"Ini bukan masalah anak kami tidak mahu ke sekolah tetapi soalnya mereka dilarang menduduki peperiksaan kononnya bodoh. Kami mahu siasatan lebih telus dan berharap kementerian memandang serius kes itu," kata mereka.

Utusan Malaysia Online: 1 Oktober 2011

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Utk pengetahuan pak cik & makcik....
tak menduduki UPSR tak akan menjejaskan masa depan anak-anak mak cik.
UPSR ni ujian shj, bukannya Peperiksaan. Sijil pun tiada...Mereka masih boleh terus ke sekolah menengah. Di sana, pastikan anak belajarlah bersungguh-sungguh.

Kalau ambil UPSR pun, result nanti dpt "D+E", buat malu mak cik shj.

APA PUN ITU HAK MAK CIK LAH.....

Tanpa Nama berkata...

dapat 5E dah tentu jika bernasib baik bolehlah 1D4E. mcm sekolah saya, datang sekolah malas bukan main, siap mak ayah bela anak lagi x pagi paksa2 kononnya jaga psikologi anak. Bila UPSR tahu pula datang, x pasal2 10% UPSR automatik X LULUS!!!

Tanpa Nama berkata...

Mentaliti guru di alaf baru .. makan gaji buta.

Tanpa Nama berkata...

"Mentaliti guru di alaf baru .. makan gaji buta."

Masalah betul kalau yg mengulas ni mangkok hayun. Tak faham isu..

Tanpa Nama berkata...

Guru mangkuk ayung yg tersalah di pilih jadik guru.
Bodoh punya guru .. spesis guru melaun dan penyangaak.
Kamu ingat pencapaian akademik itu tak penting ??
Kamu fikir hANYA yang bijak dan cerdik patut ambil exam?? bodoh punya mentaliti. Gaji buta !

Tanpa Nama berkata...

indahnya bahasa...anaknya bagaimana pula ya?

Tanpa Nama berkata...

cikgu zaman skrg mmng cm2. pkir diri ja. pasai pa jadi cikgu pon xtw la. sila tukar profession !

Tanpa Nama berkata...

Salam... siapa kata upsr tak ada sijil.. hang datang cerok mana?