Rabu, 12 Oktober 2011

‘Saya tidak mengalah’

Oleh Rosli Ilham
am@hmetro.com.my

DUNGUN: “Saya tetap akan gagahkan diri demi kejayaan pelajar,” kata seorang guru, Edlin Ishak, 44, yang menghidap penyakit Parkinson menyebabkan pergerakannya terbatas sehingga terpaksa dipapah ketika ke sekolah selain sukar hendak bertutur.

Bagi memastikan pelajarnya cemerlang dalam pelajaran, Edlin yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Pulau Serai di sini, tetap meneruskan kerjaya biarpun terpaksa dipapah setiap hari oleh suaminya, Rosdi Hussin, 41, ke sekolah.


Katanya, dia disahkan menghidap Parkinson selepas menemui doktor pakar pada 2009 dan sering mengalami gangguan saraf yang menyebabkannya sukar bercakap.

“Biarpun tak dapat berdiri lama, saya tetap gagahkan diri demi kecemerlangan pelajar dan terpaksa menggunakan alat pembesar suara ketika mengajar,” katanya ketika ditemui pada majlis penyerahan kerusi roda bertandas yang disumbangkan Ahli Parlimen Dungun, Matulidi Jusoh di rumahnya di Kampung Pulau Serai di sini, kelmarin.


Edlin berkata, dia berterima kasih dengan sumbangan kerusi roda itu kerana ia dapat memudahkannya bergerak termasuk membuang air besar ketika mengajar di sekolah.


“Sebelum ini, saya sukar untuk membuang air dan terpaksa mendapatkan bantuan suami serta guru lain di sekolah,” katanya.

Dia terpaksa makan ubat diberikan doktor pakar untuk mengelak menggeletar dan sekiranya lambat mengambil ubat, akan membuatkan sukar untuk mengajar.


“Ketika ini, saya terpaksa berehat dua bulan selepas mengambil ubat doktor bertujuan mengembalikan semula kecergasan otak dan selepas itu barulah saya boleh mengajar semula,” katanya.


myMetro: 12 Oktober 2011

Tiada ulasan: