Rabu, 5 Oktober 2011

Calon jawab, guru tulis

ALOR SETAR: Seorang calon Penilaian Menengah Rendah (PMR), di sini, terpaksa menjawab soalan ‘berwakilkan’ seorang guru atau pengawas peperiksaan selepas dia tidak mampu menjawab soalan kerana patah tangan kanan akibat kemalangan jalan raya.

Pelajar terbabit, Nor Amira Mohd Fisol, 15, dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Langgar, di sini, antara sembilan pelajar daripada 39,143 calon PMR di negeri ini yang terpaksa menduduki peperiksaan itu yang bermula semalam di hospital.


Berbanding pelajar lain, Nor Amira terpaksa mengambil peperiksaan Bahasa Melayu Kertas 1 dan 2 dalam bilik khas di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini, dengan ditemani seorang guru kerana tidak boleh menulis akibat kecederaan itu.

Pengarah Pelajaran Negeri, Mansor Lat berkata, mengikut prosedur bagi kertas objektif, Nor Amira yang patah tangan kanan akibat kemalangan motosikal, pelajar memberitahu pengawas (guru) jawapan mereka sebelum ditanda guru berkenaan. “Bagi kertas penulisan atau subjektif, jawapan mereka dirakam sebelum ditulis semula guru berkenaan dan jawapan mereka akan dihantar dalam bentuk tulisan dan rakaman ke Lembaga Peperiksaan untuk dinilai seperti biasa,” katanya di sini, semalam. Selain Nor Amira, empat lagi calon yang terpaksa mengambil peperiksaan itu di HSB ialah Muzammil Azizan, Noraini Abdul Razak, Nurul Anis Zakaria dan Mohd Syamil Abdul Hamid.


Selain HSB, dua lagi calon menduduki PMR di Hospital Kulim dan Hospital Jitra manakala dua lagi di Hospital Pulau Pinang.


Sementara itu, kakak Noraini, Noriza Abdul Razak, 18, ketika ditemui berkata, dia dan keluarga bergilir-gilir menjaga Noraini lebih sebulan lalu sejak dimasukkan ke HSB akibat sakit buah pinggang. “Dalam sebulan ini, kami membawa buku rujukan dan buku latihan ke hospital untuk membantu adik mengulangkaji sementara menunggu peperiksaan. Dia bersemangat mengambil peperiksaan dan saya harap dia berjaya mencapai apa yang diinginkan,” katanya.

myMetro: 5 Oktober 2011

Tiada ulasan: