Jumaat, 24 Julai 2009

129 sekolah bertanding robotik

SEREMBAN 23 Julai - Sebanyak 79 buah sekolah menengah dan 50 sekolah rendah di sekitar negeri ini menyertai Pertandingan Robotik Sekolah-Sekolah Negeri Sembilan 2009 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Puteri dekat sini semalam.

Kolej Tunku Kurshiah di sini muncul johan kategori sekolah menengah atas (tingkatan empat hingga tingkatan lima) manakala Sekolah Menengah Teknik Juasseh di Kuala Pilah dinobat johan kategori sekolah menengah bawah (tingkatan satu hingga tingkatan tiga).

Sementara itu, Sekolah Kebangsaan Port Dickson di Port Dickson mengungguli kategori sekolah rendah dalam pertandingan anjuran bersama Sasbadi Sdn. Bhd. dan Jabatan Pelajaran negeri itu.

Tiga sekolah di sekitar daerah ini muncul johan kategori lain iaitu SMK Mantin (robot energizing); SMK Chun Wa (robot planting) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Pei Hua (robot recycling).

Kesemua johan menerima hadiah berupa trofi dan sijil penghargaan sumbangan Sasbadi Sdn. Bhd. serta akan mewakili negeri ini dalam Pertandingan Robotik Kebangsaan pada penghujung tahun ini.

Hadiah kepada kesemua pemenang disampaikan oleh Timbalan Pengarah Pelajaran negeri, Jamali Salam. Turut hadir Pengetua Kanan SMK Puteri, Azizah Mohd. Nor dan Pengarah Jualan Sasbadi Sdn. Bhd., Kevin Wan.

Dalam ucapannya, Jamali berkata, penganjuran pertandingan robotik dengan melibatkan pelajar sekolah perlu diteruskan bagi memupuk minat mereka dalam aplikasi sains dan teknologi.

''Inisiatif tersebut turut berupaya memperkembangkan potensi, kreativiti dan kemahiran membuat keputusan serta menyelesaikan masalah," jelas beliau.

Utusan Malaysia Online: 24 Julai 2009

Tiada ulasan: