Isnin, 27 Julai 2009

RM30j tapis e-Book, pantau kelas



AHMAD RAZIF melihat pelajar menggunakan e-Book semasa melawat Sekolah Kebangsaan Kompleks Gong Badak, Kuala Terengganu semalam.



KERATAN Kosmo! kelmarin.


KUALA TERENGGANU - Murid Tahun Lima di Terengganu tidak lama lagi akan mendapati mereka bukan sahaja disekat daripada memuat turun bahan-bahan dari Internet khususnya gambar lucah tetapi juga semua perilaku mereka dalam kelas dipantau menerusi kamera litar tertutup (CCTV).

Siri tindakan baru itu diambil beberapa hari selepas Kosmo! mendedahkan e-Book 12 murid di sebuah sekolah di Gong Badak, Kuala Terengganu menyimpan bahan seperti video dan gambar lucah.

Kos melaksanakan projek memasang perisian khusus pada 25,000 buah e-Book dijangka dilakukan oleh pengeluar mikrocip terkemuka dunia, Intel Corporation (Intel) dengan kos RM30 juta.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, pihaknya sudah berbincang dengan Intel bagi menentukan masa yang sesuai untuk memasang perisian berkenaan.

"Perisian itu juga akan memudahkan guru-guru mengesan aktiviti pelajar yang menyimpan dan menonton bahan-bahan dilarang," katanya semasa membuat lawatan mengejut ke Sekolah Kebangsaan (SK) Kompleks Gong Badak di sini pagi semalam.

Kosmo Online: 27 Julai 2009

Tiada ulasan: