Ahad, 19 Julai 2009

Cadangan mansuh UPSR

KUALA LUMPUR 18 Julai – Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) perlu dimansuhkan kerana ia didapati tidak fokus kepada pencapaian murid-murid dalam semua mata pelajaran.

Sebaliknya, UPSR menjadi medium persaingan murid-murid untuk memasuki sekolah berasrama penuh dengan hanya menumpukan kepada lima mata pelajaran.

Sehubungan itu, Naib Ketua Pemuda UMNO, Datuk Razali Ibrahim mencadangkan supaya UPSR yang tidak lagi relevan pada masa ini dimansuhkan.

“Sepatutnya murid-murid menumpukan kepada semua mata pelajaran termasuk Sejarah yang dianggap penting pada masa kini.

“Sebaliknya UPSR hanya menumpukan pada mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Tahunan Pemuda UMNO Bahagian Cheras 2009 di sini hari ini.

Terdahulu, dalam ucapannya, Razali berkata, cadangan pemansuhan itu berikutan kebimbangannya berikutan isu generasi muda yang kurang pengetahuan dalam sejarah dan agama.

“Lihat saja dalam isu Chin Peng. Ramai generasi muda tidak faham mengenainya. Kita tidak mahu mereka membuat kesilapan dalam hidup mereka sekali gus kepada negara,” katanya.

Ditanya sama ada UPSR perlu digantikan dengan peperiksaan lain, katanya, beliau yakin Kementerian Pelajaran akan menentukan kaedah yang terbaik.

Razali yang juga Timbalan Menteri Belia dan Sukan berkata, kerajaan sepatutnya mengalihkan tumpuan murid-murid daripada terlalu mengejar tempat di sekolah berasrama penuh kepada mempelajari dan menguasai kesemua mata pelajaran.

Katanya, tidak semestinya sekolah berasrama penuh boleh melahirkan pelajar terbaik sebaliknya terdapat banyak sekolah biasa yang telah terbukti mampu mencatat pencapaian lebih cemerlang.

Beliau turut mencadangkan agar kerajaan memilih pelajar terbaik dari setiap sekolah di seluruh negara untuk memasuki asrama penuh kerana kaedah itu lebih adil.

Dalam perkembangan lain, Razali meminta pakatan pembangkang supaya berhenti mengadakan bantahan berikutan kematian setiausaha politik kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor, Teoh Beng Hock.

Beliau berkata, pembangkang sengaja membuat kecoh bagi mengalihkan tumpuan rakyat terhadap siasatan bagi kes beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor yang didakwa menyalahgunakan peruntukan negeri yang disalurkan menerusi Pejabat Daerah Petaling.

“Saya tidak mengatakan kedua-dua kes itu mempunyai kaitan tetapi jangan kita lupa bahawa negara perlu menyelesaikan isu besar salah guna kuasa itu,” ujar beliau.

Utusan Malaysia Online: 19 Julai 2009

Tiada ulasan: