Walaupun, wujud pelbagai sumber maklumat termasuk internet, penggunaan akhbar di kalangan guru masih luas kerana ia menyediakan pelbagai bahan menarik seperti berita, rencana, kartun serta komik yang boleh diaplikasi guru ketika di bilik darjah.
Sehubungan itu, inisiatif Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Pekan, Pahang menganjurkan bengkel Akhbar Dalam Darjah (ADD), baru-baru ini bertujuan mempelbagaikan inovasi guru dalam P&P.
Pengetuanya, Azhari Tauhid, berkata pendedahan yang diterima menerusi program itu amat bermanfaat termasuk memperkaya teknik P&P, sekali gus membantu meningkatkan keberkesanan penyampaian guru.
Katanya, inisiatif yang diperkenalkan Berita Harian membantu guru menyediakan bahan pembelajaran menarik dan mudah diperoleh serta merangsang pelajar membaca akhbar, selain buku teks dan rujukan lain.
Penyelaras program, Joharifudin Jalil, berkata banyak idea baru diperoleh khususnya bagi mewujudkan proses P&P menarik dan berkesan.
Katanya, akhbar yang mengandungi pelbagai bahan antaranya berita, rencana dan gambar sesuai digunakan dalam bilik darjah, malah menerusi ADD konsep P&P berpusatkan pelajar dapat dilaksanakan dengan berkesan.
“Pemilihan bahan yang sesuai dapat membantu meningkatkan kreativiti guru, sekali gus mewujudkan suasana bilik darjah yang menyeronokkan.
"Pengajaran yang hanya menggunakan buku teks menjadikan minda pelajar tidak berkembang, berbanding akhbar yang mendedahkan mereka pelbagai berita menarik dan terkini," katanya.
Seramai 40 guru sekolah menengah sekitar Pekan menyertai program berkenaan, baru-baru ini. Bengkel sehari itu dikendalikan Pengarang Berita Pendidikan, Berita Harian, Tamrin Anuar.
Berita Harian Online: 16 Disember 2009
1 ulasan:
emphoSkg, master masih belum diiktiraf lagi ke? SBPA macamana? kami plan tahn ni nak menyambung master, kalu tak diiktiraf, hmmmmmm.....
Catat Ulasan