Isnin, 14 Disember 2009

Jadual waktu anjal tingkat keberkesanan pengajaran guru

PELAKSANAAN jadual waktu anjal antara perubahan utama dilakukan Sekolah Menengah (SM) Jalan Bayam, Kelantan pada 1994 bagi menjayakan pengajaran dan pembelajaran (p&p) memfokuskan murid.

Menerusi projek Anjakan Paradigma dilancarkan Pengarah Pendidikan Kelantan ketika itu, Tan Sri Dr Wan Zahid Mohd Noordin, pendekatan berbeza itu dilaksana berikutan autonomi terbimbing diberikan kepada pengetua.

Pengetua SM Jalan Bayam waktu itu, Razali Mohamad, menerajui usaha melonjak pencapaian sekolah berkenaan yang kini dikenali sebagai SM Dato’ Ahmad Maher.

Dengan jadual anjal, katanya, guru tidak tertakluk penetapan masa 40 minit bagi satu slot pengajaran seperti amalan sekarang, sebaliknya menetapkan berapa masa diperlukan bagi mengajar sesuatu topik hingga semua pelajar memahami konsep berkaitan.

Beliau memberi contoh bagi pengajaran topik diagram subjek Matematik dan penulisan esei bahasa Inggeris, guru dibenarkan mengambil dua atau tiga masa lebih daripada asal kerana tajuk sukar seumpama itu memerlukan waktu pelajar memahami konsepnya.

“Pelaksanaan jadual anjal tidak menyebabkan sukatan pelajaran gagal dihabiskan kerana pelaksanaannya disokong pendekatan pembelajaran rakan sebaya dan terbimbing.

“Menerusi dua pendekatan ini, pelajar membuat persediaan sebelum hadir kelas dengan mendapatkan maklumat berkaitan menerusi pembacaan atau perbincangan dengan rakan.

“Seterusnya membuat catatan atau pembentangan projek mengenainya. Pendekatan ini hanya memerlukan guru membimbing pelajar memahami topik berkaitan dalam kelas,” katanya ketika dihubungi, baru-baru ini.

Razali berkata, pendekatan itu memberi lebih kepuasan kepada guru kerana diberi peruntukan masa cukup bagi melaksanakan pengajaran, malah menggalakkan pelajar lebih berdikari dan seronok mengikuti kelas.

Pendekatan menghukum pelajar yang kurang cemerlang akademik, katanya, tidak digunakan langsung di sekolah itu, sebaliknya mereka dibenarkan mengulang peperiksaan hingga mencapai keputusan A atau B.

“Kali pertama mengulang, pelajar lemah dibenarkan menjalani peperiksaan ‘open book’ dan jika masih gagal mendapat A atau B, mereka duduki peperiksaan lagi dengan bimbingan guru hingga mencapai tahap ditetapkan.

“Pendekatan ini secara tidak langsung menimbulkan keyakinan pelajar bahawa mereka boleh melakukannya dengan usaha lebih gigih,” katanya.

Bagi memastikan segala perancangan berjalan lancar, Razali kerap menganjurkan latihan dalaman bagi guru memantapkan p&p menggunakan pendekatan baru itu.

Katanya, untuk membawa pembaharuan dan kemajuan sekolah, pengetua perlu merintis perubahan itu dengan mewujudkan perancangan strategik yang boleh merangsang daya kreativiti guru.

“Dengan adanya perancangan sistematik, perasaan takut sering jadi halangan warga sekolah mencapai kemajuan dapat dihapuskan kerana jika ia dilaksana dengan tepat pasti mencapai matlamat ditetapkan,” katanya.

Antara kejayaan sekolah itu ketika diterajui Razali, muncul Johan Sekolah Harapan Negara Kategori Bandar peringkat Kelantan pada 1994 dan Johan Anugerah Guru Inovatif Berkumpulan Peringkat Kebangsaan tahun berikutnya.

Berita Harian Online: 14 Disember 2009

Tiada ulasan: