Rabu, 16 Disember 2009

Sayangi Sekolah: Penubuhan PPDa

Oleh Roselan Ab Malek
upen@bharian.com.my


KERJASAMA antara guru dengan pelajar SMKI menghias bilik PPDa membuahkan hasil apabila muncul johan pertandingan bilik PPDa Peringkat Kebangsaan, baru-baru ini.

SMKI, Jerantut sasar bebas dadah 2012, rangka pelbagai strategi, aktiviti pencegahan

USAHA Sekolah Menengah Kebangsaan Inderapura (SMKI), Jerantut, Pahang untuk menjadi sekolah bebas dadah melalui penubuhan bilik Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) membuahkan hasil apabila muncul johan pertandingan Peringkat Kebangsaan, baru-baru ini.

Pengetuanya, Rusma Mohd Taha, berkata penubuhan bilik berkenaan memberi pendedahan kepada 700 pelajar sekolah itu mengenai bahaya dadah kerana menyedari peringkat umur mereka mudah terdedah kepada gejala penyalahgunaan najis berkenaan.

“Sebagai sebuah sekolah harian, kami mengambil tanggungjawab melaksanakan Program Pendidikan Pencegahan Daerah Di Sekolah secara sistematik dan berkesan.

“Misi PPDa untuk memberi pengetahuan, keinsafan kepada murid, guru, kakitangan pendidikan dan ibu bapa terhadap bahaya dadah supaya mereka menjauhi serta berupaya menentang ancamannya.

“Selain itu, kami juga mensasarkan menjadi ‘Sekolah Bebas Daripada Dadah Menjelang 2012’,” katanya kepada Berita Harian, baru-baru ini.

Rusma berkata, barisan guru SMKI merangka pelbagai aktiviti sepanjang tahun bagi meningkatkan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran PPDa kepada pelajar, kakitangan sekolah, ibu bapa dan di kalangan mereka sendiri.

Antaranya termasuk Minggu PPDa, seminar keibubapaan, Kelab Skim Lencana Anti Dadah, Pelantikan Sahabat PPDa, Program Perkembangan Sahsiah Pelajar, Program Tak Nak Merokok dan Nafas Segar serta ujian air kencing untuk pelajar.

Menyingkap sejarah penubuhan bilik PPDa di sekolahnya, Rusma berkata, ia bermula pada 2005 dengan hanya menggunakan satu bilik kosong untuk beroperasi.

Namun selepas itu, bilik PPDa SMKI mengorak langkah dengan mempelbagaikan aktiviti kepada pelajarnya sehingga ia dipenuhi dengan pelbagai keperluan dan maklumat mengenai pencegahan dadah.

“Malah keseluruhan kawasan sekolah ini dipenuhi pelbagai kata-kata membenci dadah, bermula dari pintu masuk sehingga ke kawasan permainan, bilik darjah, stesen khas PPDa, kantin, tandas pelajar dan galeri khas.

“Kami juga turut menyediakan pusat sehenti PPDa di perkampungan Orang Asli Sungai Kiol bagi memberi pendedahan secara tidak langsung kepada penduduk setempat kerana sebahagian pelajar kami terdiri daripada masyarakat orang asli,” katanya.

Rusma berkata, berkat kegigihan guru dan pelajar, kami berjaya meletakkan bilik PPDa johan peringkat daerah Jerantut pada 2007 dan 2008 (negeri Pahang) serta tahun ini peringkat kebangsaan,” katanya

Beliau berkata, dengan adanya aktiviti berkenaan, ia dapat membina ketahanan dan jati diri yang tinggi di kalangan pelajar dari segi fizikal, emosi, mental dan rohani.

Katanya, anugerah itu akan dijadikan pemangkin bagi meningkatkan pencapaian semua aspek, khususnya proses pembelajaran, sahsiah dan kokurikulum pelajarnya.

Berita Harian Online: 16 Disember 2009

Tiada ulasan: