Jumaat, 18 Disember 2009

Terguris dengan pandangan Cikgu Ju

SEBAGAI seorang yang terlibat dengan bidang perguruan dan pendidikan, saya amat terguris dengan surat yang ditulis oleh Cikgu Ju yang bertajuk Nasib guru pasca siswazah di sekolah rendah di dalam ruangan ini semalam.

Adalah amat mengecewakan apabila golongan guru PPPLD yang terdiri daripada golongan DGA29 dan DGA32 dijadikan sasaran oleh penulis. Sudah menjadi lumrah alam, apabila seseorang itu melanjutkan pelajaran, mestilah ada cabaran, dugaan, kesusahan, keperitan, mahupun pengorbanan.

Tidak ada perkara di dunia ini yang kita akan dapat senang sekiranya kita tidak menempuhi kesusahannya dahulu. Siapa yang tidak inginkan seseorang itu mempunyai segulung ijazah serta mendapat pengiktirafan daripada segi jawatan dan gaji.

Golongan PPPLD yang terdiri daripada DGA29, DGA32, DGA34, dan DGA38 adalah golongan yang mengajar di sekolah rendah. Ada di kalangan golongan DGA32, DGA34, mahupun DGA38 ini adalah golongan pendidik senior yang terdiri daripada Guru Penolong Kanan dan Guru Besar. Mereka telah melepasi had kelayakan untuk melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi.

Walaupun kini di sekolah rendah sudah ada guru berijazah sama ada DG41, DG44, sarjana, mahupun Ph.D., apakah mereka ini mahu menggantikan golongan GPK dan Guru Besar yang kebanyakannya adalah golongan senior dan menunggu masa sahaja untuk pencen.

Harus difikirkan juga, apabila satu-satu jawatan itu diperkenalkan, calon yang dipilih untuk mengisi jawatan tersebut mestilah dipilih di kalangan mereka yang berpengalaman serta lama berkhidmat.

Bukannya baru semalam atau hari ini dapat ijazah, terus diberi jawatan tertentu.

Mengajarlah dulu. Cari pengalaman sebanyak yang mungkin. Bulan tidak jatuh ke riba. Sekiranya semua guru berijazah hendakkan jawatan, siapa pula yang hendak mengajar anak-anak murid kita?

Pernyataan yang ditulis oleh Cikgu Ju yang berikut ini: ‘‘Jika benar negara kita hendak memartabatkan profesion perguruan, bukan dengan cara menaikkan tingkat guru tak berijazah dari DGA29 kepada DGA32 dan entah apa-apa lagi. Ia tetap guru tak berijazah.’’ Seolah-olah penulis memandang rendah golongan guru yang tidak ada ijazah.

Cikgu Ju,

Adakah hanya ada ijazah, profesion perguruan akan dapat dimartabatkan? Adakah guru yang tidak ada ijazah itu tidak berupaya untuk memartabatkan profesion keguruan? Adakah guru yang ada ijazah, sekiranya diberi jawatan sebagai pentadbir, pengurusannya akan lebih baik atau berkualiti? Adakah guru yang tidak ada ijazah, tidak mampu untuk mengurus sesebuah sekolah?

Martabat atau tidak, pengurusan baik atau tidak, ada ijazah atau tidak, pokok pangkalnya adalah berasaskan dan berlandaskan kepada rasa tanggungjawab, kerjasama daripada para guru dan ibu bapa, serta pemahaman kepada falsafah pendidikan negara.

Soal guru DGA29 mahupun DGA32 ‘malas’ untuk menyambung pelajaran di peringkat ijazah adalah tidak betul. Mungkin Cikgu Ju lupa, kini ada ribuan guru yang mengikuti pelbagai kursus. Antaranya KDP 14 Minggu yang seterusnya belajar secara separuh masa (PJJ) serta kursus PGSR iaitu Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah.

Cikgu Ju,

Mengenai guru yang membuat direct selling atau yang menjalankan perniagaan MLM, biarkanlah. Mereka ingin meningkatkan taraf hidup serta mencari pendapatan sampingan serta berusaha untuk melibatkan diri dalam bidang perniagaan asalkan mereka tidak mengganggu tugas sebagai seorang guru.

Mereka banyak masa kerana tidak ada tesis yang hendak dibuat. Sebab itulah mereka melibatkan diri dengan direct selling. Tapi Cikgu Ju, pokok pangkalnya, pengurusan masa.

Walaupun guru tersebut ada banyak tesis yang hendak dibuat dan pada masa yang sama terlibat dengan direct selling, tetapi mampu untuk menguruskan kedua-duanya dengan betul, bagi saya tidak salah. Malah guru ini adalah guru yang hebat kerana pandai membahagikan masa.

Cikgu Ju,

Saya pasti pegawai-pegawai di Kementerian Pelajaran sentiasa prihatin dan mengetahui mengenai masalah ini. Mungkin mereka kini sedang berfikir dan bertungkus lumus mencari jalan penyelesaian. Mereka tidak ‘tidur’, Sabarlah Cikgu Ju. Bersyukurlah.

Janganlah memandang rendah kepada golongan guru DGA29 mahupun guru DGA32 kerana mereka juga berkemampuan untuk memartabatkan profesion perguruan di negara kita.

Saya pasti Cikgu Ju mesti tidak lupa kepada bekas-bekas guru yang mengajar Cikgu Ju dahulu. Mereka tidak ada ijazah tetapi mampu mengeluarkan ‘produk’ yang berjaya seperti Cikgu Ju.

ckigu diploma
Shah Alam

Utusan Malaysia Online: 18 Disember 2009

2 ulasan:

CgLyn berkata...

Cikgu lepasan ijazah yang ambil Kusus KPLI selama setahun lagi teruk mengajar berbanding cikgu maktab yang terlatih selama 3 tahun untuk mengajar. Fikir2kan lah wahai Cg Ju.

Tanpa Nama berkata...

betol tu cgLyn...ada cgu KPLI tak buat ringkasan mengajar...buat kerja ntah apa2.....