Selasa, 25 November 2008

Guru mohon ujian akhir tahun awal

Oleh Amir Hamzah Nordin

JERANTUT: Kerajaan diminta membenarkan peperiksaan akhir tahun diadakan lebih awal kerana kelewatan mengadakan peperiksaan menjejaskan dan membebankan kerja guru terutama di sekolah menengah.

Ia juga memberi masa sesuai untuk sekolah membuat persediaan perancangan sesi persekolahan baru.

Presiden Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGGMB), Mohd Sabri Arsad, pihaknya menerima rungutan daripada guru, terutama sekolah menengah yang turut dibebani tugas lain pada waktu peperiksaan akhir tahun diadakan.

"Ada guru perlu menghadiri mesyuarat berkaitan peperiksaan awam seperti penandaan kertas Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan bertugas sebagai pengawas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Ada guru terbabit mesyuarat awal penandaan kertas SPM di merata tempat di seluruh negara. Justeru, perkara ini harap dipertimbangkan Kementerian Pelajaran," katanya semalam.

Mohd Sabri berkata, beban guru bertambah apabila pentadbir sekolah mahukan markah peperiksaan akhir tahun masing-masing dimasukkan dalam data pengumpulan markah peperiksaan.

"Ada guru gagal melakukannya kerana tidak sempat menanda kertas masing-masing, menyebabkan kelewatan mengeluarkan keputusan keseluruhan.

“Guru menanda kertas peperiksaan awam dan pengawasan peperiksaan perlu menumpukan perhatian khusus kepada tugasan itu bagi menjamin mutu kerja dan memerlukan keselamatan yang tinggi," katanya.

Beliau berkata, guru sekolah rendah juga mahukan peperiksaan akhir tidak terlalu lewat bagi memberi masa untuk menanda kertas dan dapat mengeluarkan keputusan dengan cepat.

"Keputusan akhir tahun digunakan untuk hari penyampaian hadiah kepada pelajar, kebiasaannya dilakukan di sekolah rendah bagi merangsang pelajar yang berjaya untuk terus maju.

"Disebabkan keputusan peperiksaan akhir tahun tidak dapat digunakan, ada sekolah terpaksa menggunakan kaedah lain memberi hadiah kepada pelajar," katanya.

Bagaimanapun Mohd Sabri mengakui kementerian mengadakan peperiksaan akhir tahun lebih lewat bertujuan menghindari masalah ponteng sekolah.

"Kesan lain turut timbul. Justeru, kajian dan penelitian harus dilakukan supaya wujud suasana kondusif bukan saja kepada pelajar, malah guru dan pentadbir pelbagai peringkat termasuk pejabat pelajaran daerah dan jabatan pelajaran negeri," katanya.

Berita harian Online: 24 November 2008

Tiada ulasan: