Jumaat, 28 Januari 2011

Guru cipta kad pintar Ai-1Card, satu klik akses maklumat



Inilah kad pintar Ai-1Card yang dicipta oleh guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Harun, Tanjung Karang, Selangor.


TANJUNG KARANG 27 Jan. - Guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Harun (SMKDH) di sini berjaya menghasilkan 'Ai-1Card' iaitu kad matrik pelajar yang membolehkan pihak sekolah mengakses semua maklumat murid dengan satu klik.

Kecanggihan kad ini membolehkannya dijadikan kad pengenalan ganti pelajar di samping memudahkan urusan mengemas kini data dan aktiviti pelajar dengan segalanya dapat diperoleh dengan satu imbasan.

Pengetua SMKDH, Ruslan Bustani berkata, pihaknya mengambil masa lebih setahun untuk menghasilkan perisian sistem pengurusan murid di sekolah itu supaya segala maklumat yang diperlukan oleh sekolah dan Kementerian Pelajaran terdapat di dalam kad ini.

''Apa yang menarik, 'Ai-1Card' ini terpilih sebagai peserta akhir Pertandingan Inovatif Malaysia Zon Tengah yang dianjurkan oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi di Melaka akhir tahun lalu.

''Kami mencipta kad ini bagi memudahkan pihak guru mengakses maklumat pelajar selain menangani masalah keselamatan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ruslan berkata, 'Ai-1Card' dilengkapi 11 ciri iaitu menggunakan sistem 'Barcode' myID iaitu pengenalan sekolah, pengenalan diri murid, pengenalan kategori seperti pengawas, pengawas pusat sumber, unit pakaian seragam, kelab atau persatuan, kelab sukan, pengenalan tahun dan sebagai kad pusat sumber sekolah, buku teks, akademik dan asrama.

''Apa yang penting di belakang kad ini tertera nama bapa dan telefon yang boleh dihubungi selain jenis darah atau penyakit jika berlaku kecemasan.

"Jika pelajar bertukar sekolah, maklumat ini dapat digunakan sebagai rujukan oleh sekolah barunya," katanya.

Menurutnya, kad ini dihasilkan oleh sekumpulan guru SMKDH dengan kerjasama Universiti Selangor (Unisel) dan dibangunkan oleh Kunci Agresif Sdn. Bhd.

Sementara itu, Pengurus Besar Kunci Agresif Sdn. Bhd., Ali Berkat berkata, pihaknya membelanjakan sebanyak RM50,000 untuk menghasilkan kad itu termasuk mencari kertas dan jenis dakwat yang sesuai agar tidak mudah pudar.

''Kad ini boleh digunakan untuk tempoh enam tahun pada peringkat sekolah rendah dan diperbaharui untuk peringkat sekolah menengah dengan kos hanya RM5 sekeping," katanya.

Seberang maklumat lanjut mengenai kad pintar itu boleh hubungi Ali di talian 019 2405808.

Utusan Malaysia Online: 28 Januari 2011

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Cikgu. Satu Inovasi. Semoga Allah membalas jasa cikgu.